Jako parciální trolejbusy či parciální elektrobusy jsou označovány trolejbusy, které jsou vybaveny náhradním zdrojem pohonu v podobě baterií. Ty umožňují autonomní dojezd vozidel, která tak – na rozdíl od užívaných naftových agregátů – mohou nadále zajišťovat obslužnost úseků bez trolejového vedení v elektrickém módu.
První trolejbus, který je považován za hybridní (kombinující jízdu pod trolejí a jízdu na baterie mimo troleje), vznikl ve spolupráci firem Solaris a Cegelec pro zákazníka z německého Eberswalde. Právě v Německu se začalo v souvislosti s podobným řešením vozidel hovořit o parciálních elektrobusech či parciálních trolejbusech. Tato terminologie byla posléze převzata také do češtiny, když byl publikován článek v časopise Československý Dopravák č. 3/2014, který se problematice tohoto druhu vozidel věnoval.
Kromě Cegelecu se do vývoje obdobných trolejbusů pustila také Škoda Electic, která se stala v uplynulých letech dvorním dodavatelem nových trolejbusů pro města v České republice i na Slovensku. Trolejbusy s bateriemi vyráběla firma například pro švédskou Landskronu nebo maďarská města Szeged a Budapešť. V České republice se dlouhodobě o parciálních elektrobusech zatím jenom hovořilo. Nejvýraznější aktivity lze zaznamenat hlavně v Hradci Králové a Ostravě. První trolejbusy, jež budou splňovat kritérium tzv. parciálních trolejbusů, ovšem zamíří do Zlína. Dodávku dvou nových trolejbusů potvrdila dne 12. 1. 2016 Škodovka ve své tiskové zprávě. Oba trolejbusy by rovněž měly být vybaveny klimatizací salónu cestujících. „Celou svojí výbavou jde o nejkomfortnější vozy, které zákazníkům dodáváme,“ uvedl k nákupu zlínských vozů Ing. Radek Kapr ze Škody Electric.
Mimo dodávky dvou vozů pro Zlín bylo oficiálně potvrzeno také dodání tří nových trolejbusů pro Pardubice. Ty po 14 trolejbusech s karoserií Solaris pořízených v předešlých letech (10 vozů Škoda 26 Tr-Solaris a 4 vozy škoda 28 Tr-Solaris) budou odpovídat typu Škoda 30 Tr SOR.