Lund je město v jižním Švédsku, kterému se zhruba 82 000 obyvateli náleží jedenáctá příčka co do velikosti ve Švédském království. Kromě své bohaté historie je město proslavené také svou univerzitou, jež je jednou z největších a nejvýznamnějších v zemi tří korunek. Místní vlakové nádraží je třetí nejvytíženější v celé zemi, protože do města pravidelně dojíždí za prací, studiem i zábavou tisíce lidí z okolí. Městskou dopravu ve městě ovšem doposud tvoří jen autobusy. To by se mělo od roku 2019 změnit. Město dne 17. 12. 2015 schválilo záměr výstavby první tramvajové tratě a v lednu vypsalo tendr na zhotovitele stavby.
První tramvajová linka by měla mít délku 5,5 km a tvořit by ji měla dvoukolejná trať vedená od vlakového nádraží kolem nejvýznamnějších cílů cest ve městě až k vědeckotechnologickému parku, který je momentálně od zbytku města poněkud oddělen volnou prolukou, která by se s příchodem tramvaje mohla stát zajímavým prostorem pro další investice ve stále rostoucím městě (každoročně přibude v Lundu okolo 1 000 trvalých obyvatel). Pokud ovládáte angličtinu, můžete k tématu zhlédnout krátké prezentační video na stránkách města. Tramvajová trať by měla být ve většině trasy vedena na separátních tratích se zatravněním či s dlážděným povrchem. Pouze část úseku bude sdílena také autobusovou dopravou (kvůli umožnění přestupu).
Očekává se, že pro provoz bude pořízeno celkem 7 tramvají délky okolo 30 m s kapacitou cca 130 osob, jejichž šířka vozové skříně bude činit 2,65 m. Interval na lince s 9 zastávkami by měl být 7,5 minuty a jízdní doba z konečné na konečnou by měla činit 14 minut.
Součástí kontraktu na tramvaje bude také desetiletá smlouva na realizaci veškeré údržby vozidel a opce na další tři tramvaje. Financování vozidel a depa bude realizováno z prostředků regionu Skåne a společnosti Skånetrafiken, která je provozovatelem veřejné dopravy v regionu. Náklady na výstavbu samotné trati jsou odhadovány na 776 mil. švédských korun (2,3 mld. Kč), přičemž centrální vláda ve Stockholmu podpoří projekt 38 %. Původně přitom město chtělo pokrýt polovinu všech nákladů, čemuž ovšem nebylo vyhověno. Nicméně ani tato čára přes rozpočet vedení města od projektu tramvají neodradila a momentálně se předpokládá, že chybějící peníze se podaří získat od soukromých investorů a developerů.