Soutěž na nové tramvaje pro polskou Poznaň je momentálně vyhodnocována dopravcem, známí jsou však již účastníci i ceny, za které jsou vozidla nabízena. Včera (24. 11. 2016) byly otevřeny obálky s nabídkami, které do soutěže předložily celkem tři společnosti.
Předmětem zakázky je celkem 50 nových nízkopodlažních tramvají, které mají mít alespoň 60 % nízké podlahy. 30 vozů z tohoto počtu mý být jednosměrných, zbylých 20 má být v obousměrném provedení. Délka vozidel se má pohybovat mezi 30,5 až 32,5 m. V rámci hodnotících kritérií je nejdůležitější cena, která má 80% váhu. Až 7 % mohou získat firmy za podíl nízké podlahy. Zbylých 13 % je rozděleno mezi další kritéria (obsaditelnost, nápravové tlaky a vybrané parametry technického řešení, záruka atp.)
Všichni tři účastníci, kteří se do tendru přihlásili, nabídli 100% nízkopodlažní vozidlo. S ohledem na velkou váhu, která je přikládána pořizovací ceně, má nyní k vítězství nejblíže nakročena firma Pesa. Ta nabídla jednosměrný vůz za cenu 7,3 mil. zlotých (cca 44,53 mil. Kč) a obousměrný za 7,8 mil. zlotých (cca 47,58 mil. Kč). Celkem požaduje za padesátku tramvají 387 mil. zł. (zhruba 2,36 mld. Kč).
Jako druhá v pořadí se z hlediska ceny umístila prozatím firma Modertrans. Ta nedávno představila svou zcela novou nízkopodlažní tramvaj Moderus Gamma (psali jsme zde). Za jednosměrný vůz firma požaduje 7,7 mil. zł (cca 47 mil. Kč), za obousměrný 8 mil. zł (zhruba 48,8 mil. Kč), v součtu pak hovoříme o částce přibližně 2,42 mld. Kč (397 mil. zł).
Nejvíce si za nová vozidla řeklo konsorcium firem Stadler Polska a Solaris Bus & Coach. Ta si své tramvaje pro Poznaň cení na částku 8,8 mil. zlotých (cca 53,68 mil. Kč), resp. 9,6 mil. zlotých (přibližně 58,56 mil. Kč) v případě obousměrného vozu. Celkem by tak Poznaň za padesátku tramvají dala 462 mil. zł (cca 2,82 mld. Kč).