Nedávno jsme informovali o tom, že tradiční polský výrobce autobusů společnost Autosan je na prodej. Firma, která požádala o ochranu před věřiteli už v září 2013, přežívala ve velmi těžkých podmínkách zhruba dva a půl roku, během nichž však nadále zajišťovala výrobu autobusů v rámci smluvených kontraktů. Dosáhnout se podařilo dokonce i homologace stěžejních typů Sancity v nabídce firmy v provedení s motory plnícími emisní normu EURO 6, takže současná nabídka společnosti může bez větších problémů a investic pokračovat dále i pod novým majitelem.
Tím se stalo konsorcium Huta Stalowa Wola a společnost PIT Radwar. Obě firmy jsou součástí skupiny Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ), která je největší polskou společností soustředící se na výrobu vojenské techniky. Založena byla v roce 2013 pod patronátem polské vlády a sdružila řadu státních firem, které doposud existovaly na trhu odděleně.
Původní vyvolávací cena Autosanu činila okolo 50 mil. zlotých, posléze se snížila až na 19 mil. zlotých. Velkou roli v záchraně hráli politici, kteří již před volbami slíbili, že zajistí budoucnost Autosanu právě pomocí vstupu PGZ. Bezprostředně po polských volbách se ovšem připravené plány zhroutily, protože společnosti koncernu PGZ, které měly Autosan převzít, se nedohodly na podmínkách financování. Autosan tak nadále zajišťoval výrobu hlavně díky prodeji vlastního majetku, nevyhnul se však situaci, kdy začala dlužit již i na mzdách zaměstnanců, jejichž počet se smrskl zhruba na polovinu v porovnání se stavem před úpadkem firmy.
Nový majitel firmy přislíbil, že výrobu autobusů hodlá nadále zachovat, později výrobu modernizovat a zahájit produkci i vojenské techniky, s níž už však Autosan má také své vlastní zkušenosti. Značka Autosan by tak na rozdíl od jiného známého polského výrobce autobusů – Jelczce – neměla v budoucnu z trhu s autobusy zmizet. Také Jelcz přitom v roce 2012 převzala Huta Stalowa Wola.