Americké město Kansas City, největší město ve státě Missouri s cca půl miliónem obyvatel, zažilo v pátek 6. 5. 2016 návrat tramvají. Během prvních třech dnů využilo služeb tramvají okolo 32 000 pasažérů.
Kansas City podobně jako většina velkých amerických měst v minulosti již tramvajovým provozem disponoval. Od roku 1870 byly v provozu nejprve vozy tažené koňmi, později přišly kabelové tramvaje (cable car), avšak do roku 1908 byl na všech tratích zajištěn již provoz klasickými elektrickými tramvajemi. V době největšího rozmachu (ve 20. letech) měla tramvajová síť okolo 700 různých vozů a 25 linek. Vozy starší konstrukce měly být postupně nahrazeny tramvajemi koncepce PCC. Předpokládalo se, že se zakoupí celkem 371 tramvají této tehdy moderní koncepce, nakonec se ale jejich počet zastavil na 184 kusech. Poslední tramvajová trať byla zrušena v roce 1957.
Návrat tramvají do města se odehrál až po 59 letech. Město dříve přemýšlelo o tom, že by vybudovalo standardní metro, případně městskou rychlodráhu, na ambiciózní projekty ale nemělo peníze. Voliči v centru Kansas City nakonec v roce 2012 rozhodli, že by v ulicích města rádi viděli tramvaj. Kontrakt na projektování systému vyhrála společnost HDR, Inc. První linka dlouhá pouhých 3,1 km má deset zastávek a je vedena v severo-jižním směru od vlakového nádraží (Union Station) ke konečné City Market. Část trasy (trojice zastávek na severu) je řešena pouze jako jednokolejná.
Projekční dokumentace byla hotová v roce 2013 a s výstavbou se začalo v květnu 2014. Výstavbu zajistily společnosti Herzog Contracting Corp a Stacy & Witbeck, provoz a údržbu má pak na starosti firma Herzog Transit Services, a to na dobu pěti let (za částku 15,8 mil. $). Provoz tramvají začíná v 6:00 (víkendech až v 7:00) a končí o půlnoci, resp. ve 2:00 ráno v pátky a soboty a ve 22:00 v neděli. Špičkový interval činí 10 minut, mimo špičku jde o 12– 18 minut. Očekává se, že denně by mohlo služeb tramvají využít až 2 900 cestujících. Jízdné je přitom zcela zdarma.
Projekt nazývaný KC Streetcar spolkl okolo 102 mil. dolarů. Většinu prostředků (cca 64 mil. dolarů) uhradilo ze svých prostředků město Kansas. Náklady na výstavbu a provoz by měly být postupně hrazeny pomocí zvláštní daně, která se týká oblastí, jimiž tramvaje projíždí, a která zahrnuje odevzdání jednoho centu z veškerého prodeje.
Jako vozidla byly vybrány tramvaje CAF Urbos 3 vyrobené dle amerických norem a požadavků v americkém závodě španělského výrobce ve státe New York. Celkem byly objednány čtyři 100% nízkopodlažní vozy o délce 23,6 m a šířce 2,65 m s kapacitou 32 sedících a 124 stojících cestujících. Tramvaje obdržely ev. č. 801–804 a disponují i bateriovým pohonem pro případ nouzové jízdy.
Samotné otevření provozu se stalo velkou událostí a oslavy trvaly prakticky celý víkend. Nechyběl ani karneval, slevy v obchodech nebo ohňostroj. Autobusové linky navázané k tramvajové trati a půjčovny kol v oblasti byly během víkendu zdarma.