Olomoucký DP uzavřel dne 4. 10. 2017 (a dne 12. 10. 2017 publikoval) smlouvu na nákup nových nízkopodlažních tramvají. Vítězem se stala společnost Krnovské opravny a strojírny, jež je součástí Aliance TWT (ta sdružuje ještě Pragoimex a VKV Praha). Do hanácké metropole dodá firma celkem 8 vozů typu EVO1 ve dvou variantách řešení.
Tramvaj EVO1 vznikla prozatím jen v jednom prototypu, který skončil po zkouškách v Praze svou pouť v Mostě. Místní DP odkoupil vozidlo, které za sebou mělo ani ne roční provoz, v červenci 2016 za částku 12,1 mil. Kč včetně DPH. Olomouc za nové tramvaje vynaloží poněkud větší sumu. Cena za osm tramvají včetně DPH v tomto případě činí 212 590 950 Kč, tedy zhruba 26,5 mil. Kč (resp. 21,961 mil. Kč bez DPH).
V březnu 2016 DPMO informoval, že hodlá vypsat zakázku na celkem 9 nových 100% nízkopodlažních sólo tramvají, z nichž 3 měly být vyhotoveny v oboustranném provedení (tedy s dveřmi po obou stranách, avšak s kabinou jen na jednou konci vozidla). V květnu 2016 byla zakázka skutečně vypsaná, nicméně operovala již jen s 8 vozidly (3 oboustranná zůstala zachována). Hodnota zakázky byla odhadována na 176 mil. Kč (bez DPH). Krátce na to byla ovšem hodnota zakázky navýšena na 179 mil. Kč. S ohledem na charakter poptávaných vozidel a krátké dodací lhůty se již v době vypsání tendru objevily pochybnosti o tom, kolik uchazečů je ve skutečnosti schopno nastavená kritéria splnit. V České republice vozidlo pasující na podmínky tendru nabízela právě Aliance TWT, která dodávala (pod značkou některé ze společností v alianci sdružené) nové, či modernizované tramvaje do města už v minulosti.
Proti podmínkám prvního zadávacího řízení na nové tramvaje pro Olomouc byla ovšem vznesena stížnost a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyhodnotil, že šlo o stížnost oprávněnou a že tendr byl netransparentní a nezákonný. Dopravní podnik proto výběrové řízení v prosinci 2016 zrušil, byť se hájil, že podle něj byly podmínky v naprostém pořádku.
Už v lednu 2017 tak bylo zveřejněno nové zadání soutěže – opět na osm vozidel a opět za částku 179 mil. Kč. Podmínky byly mírně upraveny, nicméně ani tentokrát se nepodařilo nové tramvaje vybrat. V březnu byla soutěž zrušena a znovu byla vypsána v dubnu 2017. Enormně se v ní mj. zvedla odhadovaná hodnota zakázky, a to až na částku 251,8 mil. Kč bez DPH. V rámci soutěže se změnila také některá kritéria – nabídková cena získala váhu 55 % (původně 80 %), náklady životního cyklu měly váhu 30 % (původně nazýváno funkční a užitné vlastnosti s váhou 20 %) a nově přibyly body za lhůtu pro dodání – 15 %. Tím získával určitou výhodu uchazeč, který měl již vozidlo pro provoz v ČR schválené. Smlouva totiž předpokládala dodání od 332 dnů do 393 dnů od podpisu smlouvy, tedy za dobu 11 až 13 měsíců. Výroba a schválení nových tramvají ovšem obvykle zabírá zhruba 24 měsíců. Na to poukázala švýcarská společnost Stadler, která podala proti této verzi zadávacího řízení protest.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uznal stížnost Stadleru jako oprávněnou, a to s odůvodněním, že olomoucký DP se nevyjádřil dostatečně (podrobně a srozumitelně) k námitkám Stadleru. Olomouckému DP bylo uloženo uhradit náklady řízení ve výši 30 000 Kč a postavit se k námitkám uchazeče žádoucím způsobem. Soutěž ovšem nebyla tentokrát zrušena. Postačovalo, že DPMO vyrozuměl Stadler, který nabídku do tendru nepodal, obsáhleji. Ani s tím se švýcarský producent sice nespokojil a podal na ÚOHS další protest, tentokrát už ale neuspěl a v září 2017 byla jeho námitka vyhodnocena již jako bezpředmětná. DP města Olomouce tak mohl konečně uzavřít smlouvu s vítězným uchazečem – Krnovskými opravnami a strojírnami, které byly ve výběrovém řízení podle očekávání jediným zájemcem.
Do Olomouce tak zamíří 5 tramvají EVO1 a tři tramvaje odvozené verze EVO 1/O. Ty budou mít na levé bočnici pouze troje dveře.
Libor Hinčica