V červnu tohoto roku byl na veletrhu Czech Raildays v Ostravě představen nový český trolejbus Ekova Electron 12T, jenž je výrobkem ostravské společnosti Ekova Electric. Prototyp vozidla, které je řešeno jako tzv. parciální trolejbus (umožňuje tedy jízdu na baterie na části trasy bez trolejového vedení), vznikl pro potřeby zkoušek výrobce, který tak doplnil svou výrobkovou řadu elektrobusů Electron 12 a Electron 18 o další perspektivní produkt.
V době představení na veletrhu sice byl trolejbus již ve stavu, kdy jej bylo možné staticky prezentovat, ale jak už to u podobných prototypů bývá, nebyl v té době ještě schopen jízdy vlastní silou. Finální montáž elektrické části, kterou dodala společnost Cegelec, a baterií (ty pocházejí od firmy EVC), byla totiž realizována až v průběhu léta 2017. Následovalo nezbytné ladění elektrické části a od počátku října 2017 se začal trolejbus pohybovat vlastní silou po areálu ostravských ústředních dílen, kde společnost Ekova Electric sídlí a kde má k dispozici zkušební trolejbusovou trať. Právě na této trati byl pohon dále testován a softwarově upravován.
Mimo uzavřený areál se trolejbus vydal poprvé dne 31. 10. 2017, a to na krátkou testovací jízdu v režimu na baterie, při níž se trolejbus vydal do nedaleké městské části Třebovice a zpět.
Trolejbus si budou moci prohlédnout návštěvníci veletrhu Czechbus v Praze, který se koná ve dnech 21. až 23. 11. 2017. Poté se vůz vrátí zpět do Ostravy, kde by měl zahájit standardní koloběh zkušebních jízd (bez zátěže, se zátěží, s cestujícími). Předpokládá se, že by se následně mohl objevit trolejbus v Praze (na přelomu zimy/jara 2018) a stát se jedním z testovaných trolejbusů v rámci zkušebního provozu parciálních trolejbusů (dynamicky nabíjených elektrobusů) na lince č. 140 v našem hlavním městě.
Libor Hinčica