Společnost Iveco Bus představuje novou generaci trolejbusů ve spolupráci s českou Škodou Electric. Iveco (resp. Irisbus) v minulosti se Škodovkou již spolupracovalo, a to zejména na výrobě trolejbusů Škoda 24 Tr a 25 Tr Irisbus, které využívaly karoserie autobusů Citelis. Vznikaly však také trolejbusy s karoserií Crealis Neo, které byly dodávány do Itálie.
Nyní Iveco Bus oficiálně oznámilo, že se ke spolupráci s českou firmou vrací. Nutno dodat, že se podobné prohlášení dalo čekat. Na stánku společnosti Iveco Bus na veletrhu Busworld totiž běžel mj. slide v prezentaci, který dával produkty v oblasti elektromobility do souvislosti s logem Škodovky (chybně zde však bylo použito logo Škody Auto, nikoli plzeňské skupiny Škoda).
Trolejbusů s logem Iveca (nebo Irisbusu) jezdí po Evropě zhruba 800 ks, nemalá část z nich vznikla právě v kooperaci se Škodovkou. Nyní se předpokládá, že se spolupráce rozvine k výrobě nových trolejbusů ve 12m a 18m provedení, a to buďto v karoserii vozidel Urbanwaye, anebo v novém řešení Crealisu, jenž je primárně určen pro provoz v tzv. BRT systémech. Předpokládá se, že trolejbusy budou řešeny jako parciální – disponovat mají současně také bateriovým pohonem.
Iveco ve své zprávě neuvádí, na jaké trhy má společná produkce trolejbusů cílit. Škodovka totiž momentálně vyrábí trolejbusy také v kooperaci se Solarisem a SORem. Potvrdí-li se informace o koupi Škody Transportation Energetickým a průmyslových holdingem Daniele Křetínského, bude mít navíc Škoda a SOR formálně stejného majoritního vlastníka.
Libor Hinčica