Společnost SOR Libchavy dnes na veletrhu CZECHBUS v rámci své tiskové konference prozradila, že plánuje příchod nové řady autobusů určených primárně pro linkovou dopravu.
Na stánku společnosti SOR na pražském výstavišti v Holešovicích je možné spatřit celkem tři autobusy. Jedním z nich je vůz SOR NBG 12 CITY v netradičním dvoudveřovém provedení pro ČSAD MHD Kladno, další dva vozy jsou pak zástupci nové řady SOR NS, a sice druhý prototyp modelu SOR NS 12 electric a vůbec první vyrobený dieselový vůz SOR NS 12 diesel, který na veletrhu zažívá svou českou premiéru.
Již v prvních úvahách při vývoji nové řady se uvažovalo o možnosti, že by mohl na její platformě (SOR NS) vzniknout i částečně nízkopodlažní (LE) model určený pro městskou i linkovou dopravu. Šlo by tedy o 12m vozidlo s předními dvoukřídlými dveřmi. Vývoj takového vozidla je stále jednou z možných cest, kterou se může SOR v budoucnu ubírat, neznamená to ale, že by měly případně LE autobusy řady NS nahradit zcela stávající produkci linkových vozidel (řady C a CN, resp. BN) postavených na podvozcích využívajících kola s mešním průměrem (19,5 palců).
Namísto úspěšných modelů SOR řad C a CN by měla vzniknout zcela nová řada linkových autobusů, jež zřejmě budou rovněž využívat kola s mešním průměrem, konstrukčně a designově však má jít o naprosto odlišné provedení autobusů (nemá jít tedy o pouhý facelift současné verze). SOR ovšem prozatím žádné další podrobnosti k novým modelům neodhalil. Prozradil pouze, že na designu vozidla by se měl stejně jako u modelů NS podílet doc. Ing. arch. Patrik Kotas. Příchod takového vozu je možné očekávat zhruba po roce 2020. Lze předpokládat, že případná nová řada autobusů bude opět zahrnovat širší škálu různých délkových provedení. SOR by tedy měl mít i v budoucnu ve svém výrobním programu dvě různé modelové řady vozidel.
Libor Hinčica