Dopravní podnik města Olomouce bude mít svůj první elektrobus. Vítězem tendru se stala společnost SOR Libchavy se svým novým modelem SOR NS 12 electric. Tento model elektrobusu byl představen teprve v loňském roce a od druhé poloviny října je jeho první prototyp nasazován do provozu v Praze v rámci testovacích jízd. Sériová výroba se rozjíždí nyní.
Kromě Olomouce, jež si pořizuje pouze jeden vůz, se podařilo uspět SORu s jeho novou řadou vozidel také ve větších tendrech v Hradci Králové a ve slovenské Bratislavě. Společně s autobusy pro skupinu 3ČSAD by mělo být v průběhu let 2017–18 předáno zákazníkům již více než 40 těchto vozidel. SOR Libchavy je tak v součtu s dříve vyrobenými elektrobusy řady EBN jednoznačně největším výrobcem elektrobusů v České republice a jedním z největších dodavatelů těchto vozidel i v rámci Evropy. Blíže se vývoji autobusů řady NS od výrobce SOR Libchavy budeme věnovat v tištěném časopise č. 4/2017, který by měl vyjít 10. 11. 2017.
Vraťme se ale zpět do Olomouce. Ta měla po vyřazení autobusů značky Karosa v červnu letošního roku vozový park autobusů tvořený výhradně jednou značkou – všechny autobusy nesly logo polského Solarisu. Nyní bude tato hegemonie poněkud narušena. První elektrobus, o jehož koupi se dopravce snažil již od roku 2016, dodá SOR Libchavy. V rámci hodnotících kritérií měla nejvyšší váhu cena (55 %), dále lhůta pro dodání (15 %) a náklady životního cyklu (30 %). Nabídka od SORu byla v tendru jediná, přičemž firma požaduje za vůz 13.956.783 Kč bez DPH. Dalších 6,7 mil. Kč by měl dopravce zaplatit za provádění pozáručního servisu. Většinu nákladů na nákup vozidla uhradí Evropská unie v rámci programu IROP.
Libor Hinčica