Společnost Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) provozující trolejbusovou dopravu v Tychách se letos, kdy tamní provoz oslavil 35leté výročí, rozhodla zakoupit nové trolejbusy a kromě toho plánuje investovat i do rozvoje trolejbusové sítě.
Výběrové řízení na tři nové vozy bylo vypsáno v listopadu 2017. Dopravce požadoval vozidla 11,5–12,5 m dlouhá, s celkovou obsaditelností minimálně 82 cestujících a s 24–30 místy k sezení. Výška podlahy měla činit 350 mm nad úrovní vozovky. Asynchronní motor měl mít výkon 150 až 180 kW. Samozřejmostí mělo být vybavení vozidel klimatizací, elektronickým a rozhlasovým informačním systémem a také bezpečnostními kamerami. Kromě toho TLT požadovaly, aby vozidla disponovala akumulátory s dojezdem min. 20 km, tak aby bylo možné jezdit po nezatrolejovaných ulicích Stoczniowców, Sikorskiego a případně Dmowskiego, které všechny leží v jihozápadní části města.
Dopravce stanovil i váhy pro jednotlivá kritéria, která posuzoval. 60 % mělo připadat na nabízenou cenu, 25 % na vyhovění technickým podmínkám a 15 % na garanci nabízenou výrobcem. Všechny vozy mají být dodány do 10 měsíců od data podepsání smlouvy. Podávání nabídek bylo ukončeno 11. prosince 2017, přičemž přišla jen jedna, a to od Solarisu. Ten požaduje za tři vozidla více, než očekával dopravce, a sice 6,882 mil. zlotých bez daně (přes 41 mil. Kč, což je téměř 14 mil. za vozidlo!), zatímco dopravce stanovil strop 6,150 mil. zlotých bez daně (cca 37,7 mil. Kč). Je teď otázkou, zda dopravce sežene další prostředky a nabídku akceptuje, neboť cena je vyšší než daný strop.
Momentálně TLT provozují linky označené písmeny A až F, na kterých jsou nasazována 12m Trollina vyráběná v různých modifikacích. Nejstarší z 21 vozidel pochází z roku 2002, nejmladší z roku 2012. V příštím roce se plánuje zavedení linky G, díky které by se mohli cestující dopravit mj. do právě dokončovaného akvaparku ležícího na již zmíněné ulici Sikorskiego. Dopravce ovšem plánuje příští rok stavět i trolejové vedení, také na ulici Sikorskiego, ale v jižní části města, jmenovitě od smyčky ve čtvrti Paprocany k dálnici N1, neboli na úseku, kde se nachází poměrně významné stoupání. Úsek má mít délku necelého 1,5 km a umožní obsloužit starší sídliště Zuzanna a novější Z1 tvořené spíše rodinnými domy.
Dopravce počítá s tím, že příští rok pořídí i dva elektrobusy (naposledy testoval vozidlo Ursus C12LF), nicméně nepočítá s tím, že by se namísto trolejbusů začaly zavádět elektrobusy. Tiskový mluvčí TLT, Marcin Rogala, uvedl, že výhodou parciálního trolejbusu je, že „nepotřebuje zastavovat, aby se dobil. Elektrobusy mají větší dosah, ale také delší čas dobíjení, během kterého jsou mimo provoz.“
Text a foto: Vít Hinčica