Po pokažené zářijové oslavě se dánský Aarhus konečně dočkal. Dne 21.12. 2017 začaly ve městě jezdit tramvaje. Původně přitom měl být provoz slavnostně zahájen dne 23.9. 2017, v pátek 22.9. 2017 okolo sedmé hodiny večerní (14 hodin před zahajovacím ceremoniálem) se ale proti tomuto záměru postavil dánský „drážní úřad“ (dánská agentura pro dopravu, výstavbu a bydlení známá jako TBBST; Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen), který neudělil povolení pro zahájení provozu (psali jsme zde).
Tramvaje sice nedlouho po rozhodnutí TBBST, konkrétně od 26.9. 2017, na koleje vyjely, ale opět jen bez cestujících v rámci dalších zkušebních jízd. Budoucí dopravce společnost Keolis pak v následujících týdnech doplnil společně s realizátorem stavby další požadované dokumenty, které TBBST prověřoval z hlediska úplnosti a správnosti, aby mohlo být vydáno povolení o zahájení zkušebního provozu s pasažéry. Tramvaje jezdily bez cestujících ve zkušebním provozu podle jízdního řádu, od poloviny listopadu tak bylo možné potkat na zastávkách ve městě každých 10 minut tramvaj, jenomže prázdnou. Počátkem prosince najely tramvaje v rámci zkoušek již 100.000 km. Stále přitom nebylo jasné, zda se tramvajemi do konce roku svezou nějací cestující, protože agentura TBBST (ačkoli již měla všechny potřebné dokumenty k dispozici) si vzala dvoutýdenní lhůtu na další prověřování dodaných materiálů.
Teprve 18.12. 2017 „drážní úřad“ TBBST oznámil, že předpokládá vydání souhlasného stanoviska k 20.12. 2017, což se skutečně stalo, byť doručení oficiální zprávy mělo opět zvláštní načasování – informace byla doručena ve 21:05. Toho se ovšem v Aarhusu nijak nezalekli a okamžitě oznámili, že provoz (stále vedený jako zkušební) bude zahájen hned následujícího dne, a to v 10:30 oficiálně a od 11:00 pravidelně, přičemž cestování bylo tento den zdarma. Pravidelný provoz dle jízdního řádu a běžného tarifu byl pak zahájen v pátek 22.12. 2017 ve 4:50.
První den – 21.12. 2017 – se svezlo tramvajemi okolo 20.000 pasažérů a 99,04 % spojů odjíždělo dle jízdního řádu. Tramvajová trať má prozatím délku 12 km a nachází se na ní 10 zastávek. Interval je 10 minut. Od povolení ke stavbě trati do jejího dokončení uplynulo pět let. Pro provoz na prvním úseku slouží 14 vozů Variobahn dodaných Stadlerem. V blízké budoucnosti by mělo dojít také k otevření meziměstských tratí do Odder (o délce 26,5 km) a do Grenaa (o délce 69 km). Na těchto tratích budou k vidění vozy Stadler Tango.
Libor Hinčica
Při příležitosti zahájení provozu vydal provozovatel také jednoduchou vystřihovánku tramvaje Stadler Variobahn, kterou si můžete stáhnout zde.