Ukrajinská Oděsa se může těšit z prvního nového trolejbusu typu BKM-321, které do města dodává běloruský Belkommunmaš. Vůz byl dovezen do města po nezvykle dlouhých průtazích na celnici dne 22. 12. 2017.
Belkommunmaš se stal vítězem tendru společně se svým ukrajinským partnerem, jímž je podnik Agrotechnika, který kontrakt formálně zastřešuje, nicméně fakticky celá výroba probíhá na běloruském území. Původně město poptávalo 45 nízkopodlažních trolejbusů, nakonec jich však pořídilo 47, neboť cena, s níž se Belkommunmaš (potažmo Agrotechnika) přihlásil, byla nižší, než bylo očekáváno, a tak „přebytečné“ peníze, které na projekt poskytla Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), byly použity na dokoupení dalších dvou vozů.
Druhým účastníkem soutěže byla ukrajinská firma Bogdan z Lucku, která dodala do Oděsy své trolejbusy v roce 2016. Znovu se jí však ve městě uspět nepodařilo, neboť nabídla vyšší cenu. Vítězná cena přitom stojí v tendru na nové trolejbusy rozhodně za pozornost, protože jeden trolejbus z Běloruska vychází zhruba na 4,3 mil. Kč, což odpovídá ceně, za kterou se u nás prodávají dieselové autobusy. Nové trolejbusy pro Oděsu jsou plně nízkopodlažní, klimatizován je ale pouze prostor pro řidiče, cestující si budou muset vystačit s posuvnými větračkami oken. Každý z vozů je vybaven náhradním zdrojem pohonu v podobě dieselagregátu. Bekommunmaš poskytl na vybrané komponenty vozidla 10letou záruku.
Nutno dodat, že peníze poskytnuté Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj nejsou dotací, ale úvěrem s 12letou splatností a ne právě nízkou úrokovou sazbou 7 %. Nákup trolejbusů tedy bude zatěžovat rozpočet města hlavně v následujících letech.
První trolejbus byl již v polovině září 2017 odeslán z Běloruska na Ukrajinu, zasekl se však na hranici, kde se vyskytly problémy v celním řízení. Nakonec se podařilo dostat vůz do Oděsy až ve druhé polovině prosince 2017. Dne 28. prosince proběhlo jeho slavnostní představení a první jízda po městě.
Oděsa má dnes formálně ve stavu zhruba 170 trolejbusů, zhruba polovina z nich je ale dlouhodobě nepojízdná. Obnova vozového parku nákupem 47 trolejbusů tedy bude v ulicích města rozhodně viditelná.
Libor Hinčica