Menu

Neúspěšná tramvajová trať v Buenos Aires demontována

Přibližně první rok provozu byly na nové tramvajové trati u čtvrti Puerto Madero provozovány dvě tramvaje Alstom Citadis zapůjčené z Mulhouse. Poté je vystřídala v rámci sjednaného pronájmu dvě podobná vozidla z Madridu a jedno z nich nakonec v Buenos Aires zůstalo, když bylo odkoupeno za cca 5 mil. eur. (foto: Aquilino González Podestá)
Přibližně první rok provozu byly na nové tramvajové trati u čtvrti Puerto Madero provozovány dvě tramvaje Alstom Citadis zapůjčené z Mulhouse. Poté je vystřídala v rámci sjednaného pronájmu dvě podobná vozidla z Madridu a jedno z nich nakonec v Buenos Aires zůstalo, když bylo odkoupeno za cca 5 mil. eur. (foto: Aquilino González Podestá)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 02. 2017 12:51
Redakce
1 minuta čtení

V roce 2007 byla v Buenos Aires otevřena jednokolejná tramvajová trať o délce cca 1,6 km, čtyřech zastávkách a pouze jedné výhybně. Snaha navrátit klasickou tramvaj do hlavního města Argentiny, která v něm zmizela roku 1963, se však minula účinkem, neboť projekt, jenž vešel ve známost zejména jako „Tranvía del Este“ (podle umístění trati ve východní části města), se nedočkal rozšíření, které se původně plánovalo. Umístění trati vedené „odnikud nikam“ stejně jako mnohé další faktory vedly k tomu, že si na sebe projekt v hodnotě zhruba půl miliardy Kč nikdy nezačal vydělávat, neboť už od počátku spuštění provozu kupil markantní provozní ztráty. Na konci září 2012 byl provoz na tramvajové trati zastaven.

Přibližně první rok provozu byly na nové tramvajové trati u čtvrti Puerto Madero provozovány dvě tramvaje Alstom Citadis zapůjčené z Mulhouse. Poté je vystřídala v rámci sjednaného pronájmu dvě podobná vozidla z Madridu a jedno z nich nakonec v Buenos Aires zůstalo, když bylo odkoupeno za cca 5 mil. eur. (foto: Aquilino González Podestá)

Další léta postávala jediná zakoupená tramvaj Alstom Citadis 302 působící původně v Madridu na konečné zastávce Independencia, kde dlouho, ale nakonec neúspěšně, odolávala nájezdům vandalů. Roku 2016 bylo rozhodnuto o tom, že tramvajová trať, která vyrostla na pozůstatcích železniční infrastruktury, bude demontována a v její trase povede podúrovňová silniční magistrála nazvaná „Paseo del Bajo“ (informovali jsme již zde). Demontáž většiny trati se uskutečnila v posledním čtvrtletí loňského roku. Tramvajový vůz byl přesunut na síť tzv. Premetra, což je nevelký provoz typu rychlodrážní tramvaje (avšak v praxi vykazující nízké cestovní rychlosti), který byl v 80. letech zřízen při jihozápadní hranici Buenos Aires a je v podstatě reprezentován jednou dvoukolejnou tratí, která je na svém jižním konci rozvětvena do dvou krátkých úseků, z nichž jeden je jednokolejný, přičemž na žádném z konců této pomyslně ypsilonové sítě není smyčka, a jsou tedy využívána obousměrná vozidla. Nasazení moderní tramvaje do provozu se očekává v nejbližších týdnech poté, co dojde k úpravě infrastruktury, po které nadále jezdí vozy Siemens-Materfer, které byly do provozu poprvé zařazeny v roce 1988 (pro více informací o historii tramvajové dopravy v Buenos Aires vizte zde). 

Takto se ve druhé polovině 80. let Premetro budovalo. (snímek: Asociación Amigos del Tranvía) První rok provozu sítě Premetra otevřené roku 1987 zajišťovaly pouze předělané vozy ze starých souprav působících na lince metra A (vlevo), postupně však zátěž převzaly vozy Siemens-Materfer (vpravo). (snímek: Asociación Amigos del Tranvía) Síť buenosaireského Premetra ležící na okraji města brzy přivítá moderní vozidlo Alstom Citadis 302, které bylo posledních 5 let bez práce. Zatím se mohou cestující vozit pouze téměř třicet let starými vozy Siemens-Materfer. (snímek: Asociación Amigos del Tranvía) Alstom Citadis 302 se stěhuje. (foto: Jorge Baez)

Tranvía del Este tedy ustoupila individuální dopravě a autobusům, podobně jako jim ustoupily staré tramvaje roku 1963. Buenos Aires momentálně rozvíjí systém metrobusů, který však při srovnání s jinými BRT systémy ve světě může působit jako „Popelka“. Výrazný příspěvek v řešení tamní neutěšené dopravní situace by měla představovat projektovaná síť příměstských vlaků RER (Red de Expresos Regionales), která by měla vzniknout především díky podzemnímu propojení různých hlavových železničních stanic, které byly v minulosti v Buenos Aires postaveny. Tento ambiciózní plán je však podle některých jedinců natolik finančně náročný, že se nakonec zřejmě plného naplnění nikdy nedočká. 

Ústřední tunel budoucí sítě příměstských vlaků RER, jenž má být veden pod bulvárem 9 de julio, se ještě razit nezačal, to však nebránilo tomu, aby tamní ministerstvo dopravy letos uskutečnilo s 13 výrobci kolejových vozidel tři kola jednání o parametrech 174 vlakových souprav, které budou poptávány v připravovaném otevřeném výběrovém řízení. Mezi těmito výrobci (Alstom, Bombardier, Siemens, CRRC, Hyundai, Mitsubishi, KBR, Stadler Rail, Materfer, Emepa, Benito Roggio, CAF a Transmašholding) sice česká Škodovka chyběla, ale svou stopu zanechala v Buenos Aires už nyní. (zdroj: Ministerio de Transporte de la República Argentina) České dráhy jako dopravce na síti buenosaireských příměstských vlaků. (zdroj: Ministerio de Transporte de la República Argentina)

Pozn.: Text byl zpřesněn dne 5. 2. 2017.

Podobné články