V úvodním díle našeho seriálu jsme si francouzskou společnost VETRA představili v obecné rovině. Objasnili jsme si, jak vznikla, pracovala a zanikla. Tímto druhým dílem začínáme detailní přehled vozidel, která byla Vetrou vyrobena, případně měla s Vetrou co do činění. Informace prezentujeme v maximálním možném množství, přesto ale, jak čtenáři sami uvidí, nejsou některá data dohledatelná, nebo jsou značně nejistá, proto do hry budou přicházet otazníky. Jejich četnost se však bude postupně snižovat.
O.T.M. 1
Roku 1927 vyjeli ze závodu Vetry dva zástupci typu O.T.M. 1, kteří jsou považováni za úplně první trolejbusy této společnosti.
Vozy označené jako TB 1 a TB 2 sestávaly z dřevěné karoserie namontované na šasi autobusu Renault CV MV zbaveného spalovacího motoru, spojky a převodovky. Šasi bylo tvořeno podélníky z hluboce taženého plechu, které byly vyztuženy příčníky z lité oceli. Trakční motor Alsthom TH 575 o výkonu 29 kW se smíšeným buzením byl umístěn na přídi mezi podélníky šasi namísto spalovacího motoru. Přenos výkonu se odehrával prostřednictvím diferenciálu a nápravové převodovky. Přítomna zde tedy byla technika dvoustupňového převodu. Přítomna zde tedy byla technika dvoustupňového převodu, kde výsledný převodový poměr činil 1 : 12,6. Řízení se pak dělo s pomocí ozubeného kola a nekonečného šroubu (šneka). Kontroléry pro rozjezd, zrychlení a elektrické brzdění byly tvořeny mechanickými stykači. Kapacita trolejbusů byla 41 míst, z toho 20 sedících.
Dne 22. září 1927 byl s oběma vozy zahájen provoz na 5,5 km dlouhé meziměstské lince Aubagne – Gémenos. Tato linka, jsoucí ve vlastnictví jihofrancouzského departementu Bouches-du-Rhône, plnila úlohu prodloužení tramvajové linky obsluhující Aubagne z nedalekého Marseille, a byla proto spravována tramvajovou společností CGFT (Compagnie Générale Française de Tramways). V Gémenos se mohlo s trolejbusy na provizorně vytvořené konečné manipulovat i se staženými sběrači, a to díky elektrickému kabelu, který se k nim z poblíž umístěného napájecího stojanu připojoval z levé strany. Oba vozy byly roku 1942 přečíslovány na 301 a 302 a dalšího roku vyřazeny. Vůz ev. č. 302 byl roku 1945 sešrotován. Vůz ev. č. 301 byl předělán na vůz na promazávání troleje a v této funkci vydržel až posledního březnového dne roku 1960, po kterém se také odporoučel na šrotiště.
Typ O.T.M. 1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O.T.C. 1, O.T.C. 2, O.T.C. 3, O.T.C. 4 a O.T.C. 5 Jedním z prvních trolejbusů, který opustil dílny mladé společnosti VETRA, byl typ O.T.C. 1. Jeho dřevěná karoserie i podvozek pocházely od francouzského výrobce De Dion-Bouton (1883–1932). Vstup do vozu se děl přes zadní otevřenou plošinou. Trolejbus zamířil do třetího největšího alžírského města Constantine, ve kterém VETRA od roku 1926 předělávala trolej místní tramvajové tratě na trolejbusovou. Do provozu vstoupil roku 1928 a vyřazen byl roku 1947. V dalších letech si pak Constantine pořídila 6 vozů víceméně stejné koncepce, které se vyznačovaly velmi hranatými dřevěnými karoseriemi s otevřenou zadní plošinou. Dva vozy byly typu O.T.C. 2, další čtyři typu O.T.C. 3. Roku 1932 dodala VETRA témuž zákazníkovi ještě čtyři trolejbusy s na místě zhotovenou uzavřenou kovovou skříní a opatřené středovou nástupní plošinou. V tomto případě byl už vzhled vozidel, označených jako typ O.T.C. 4, o něco dynamičtější. Roku 1934 ještě došly další vozy podobné typu O.T.C. 4, tentokrát však karoserii dodal rouenský podnik Le Bastard.
|