Švýcarské Lausanne plánuje od roku 2022 začít otevírat nové BRT koridory, na které míní nasazovat tříčlánkové trolejbusy. Jeden takovýto dlouhý trolejbus je momentálně v rámci zkoušek přímo in situ.
Dne 28. srpna 2017 začalo jezdit v Lausanne neobvyklé vozidlo: tříčlánkový trolejbus Hess lighTram 4 (typ BGGT-N2D), který byl za účelem odzkoušení vypůjčen z Lucernu, kam by se měl po 22. září t. r. zase vrátit. Trolejbus je od konce srpna nasazován na lausannské nejvytíženější trolejbusové linky č. 7, 9 a 19, kde dosud jezdily trolejbusy s přívěsy. Zkoušky se dějí bez cestujících, výjimkou bylo pouze 9. září, kdy si lidé mohli moderní vůz vyzkoušet na lince č. 9.
Dle lausannského dopravce tl je výpůjčka důležitá ze dvou důvodů, zkušební provoz téměř 25m trolejbusu v lausannských ulicích jednak umožní lépe naplánovat infrastrukturu BRT (Bus rapid transit; fran. Bus à Haute Niveau de Service) koridorů pro pozdější nasazení takto dlouhých vozidel (délka zastávek, průjezd křižovatkami apod.) a zároveň ukáže, jaké budou požadavky na dopravce z hlediska nutných zařízení na údržbu či deponovacích ploch.
Lausanne plánuje zřídit celkem tři koridory, které se budou týkat téměř celé přilehlé aglomerace: Lutry – Lausanne – Bussigny, Pully Val-Vert (u východní hranice Lausanne) – Prilly-Galicien (v Lausanne) a Lausanne centre-ville – Borde/Bellevaux. Nejdelší z nich bude první zmíněný, neboť celé Lausanne protne ve směru jihovýchod – severozápad a dosáhne délky zhruba 15 km. Koridory budou navrženy tak, aby došlo k intermodálnímu propojení s metrem a tramvají.
Očekává se, že namísto průměrné cestovní rychlosti 10 km/h, kterou tamní MHD dnes obvykle nabízí, přinese nový dopravní mód průměrnou cestovní rychlost 18 km/h. Za tímto účelem bude přibližně 70 % sítě BRT koridorů od okolního provozu odděleno. Garantována bude dále preference na křižovatkách. Realizace projektu bude dle města příležitostí ke zlepšení a zkrášlení městského prostoru a posílení mobility v rámci lausannské aglomerace. Více místa při trasách koridorů by měli dostat jak chodci, tak cyklisté.
Na období od 11. až do 22. září 2017 bylo v lausannské aglomeraci naplánováno několik veřejných projednávání tohoto ambiciózního projektu. Pokud se jej podaří naplnit, stane se Lausanne dalším z mála měst na světě, které se mohou trolejbusy na BRT koridorech pyšnit.
Dodejme, že financování nové infrastruktury nebude řešeno jen z městského rozpočtu, ale přispějí na ni také kanton Vaud (Waadt) a federální vláda.
Text: Vít Hinčica