Ukrajinská Oděsa se letos pustila do velkého nakupování. Loni na podzim vypsala výběrové řízení na dodávku 45 nových trolejbusů a dne 16. června 2017 byl oznámen jeho vítěz. Tím se stal běloruský Belkommunmaš, který díky nízké nabídnuté ceně nakonec získal objednávku ještě na další dvě vozidla. Všech 47 vozů bude typu BKM-321 a jejich celková hodnota bude 8,073 mil. eur.
Belkommunmaš bojoval o přízeň Oděsy s Bogdanem, který trolejbusy vyrábí v Lucku. Objevila se i zpráva, že se měl tendru zúčastnit i lucký podnik Agrotechnika, který, pokud tomu tak je, zřejmě dělal jen „křoví“, aby byla pro jistotu splněna podmínka minimálně dvou účastníků.
Objemný nákup je financován Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj, která si v dohodě s Oděsou uzavřenou roku 2015 vyžádala pro 8milionový úvěr 12letou splatnost a ne zrovna nízký úrok 7 %. Oděského dopravce Oděsgorelektrotrans však může těšit to, že cena jednoho 11,935 mm dlouhého trolejbusu je jen 171 tisíc eur, tj. v přepočtu asi 4,3 mil. Kč, a že běloruský výrobce nabídl 10letou garanci.
První trolejbus již do Oděsy z Běloruska minulý týden dorazil a momentálně podléhá proclení na celním terminálu, paradoxně v Lucku, kde sídlí právě Bogdan. Poslední trolejbus by měl přijít do města při Černém moři do 50 měsíců od podepsání smlouvy.
I loni Oděsgorelektrotrans nakupoval, avšak obě vypsaná výběrová řízení na 5 vozů vyhrál Bogdan s typem T701.17, který je ještě stihl dodat v loňském roce. Před dodáním těchto 10 trolejbusů panovala v obnově místního vozového parku dlouhá odmlka.
Momentálně má oděský dopravce v inventáři 170 trolejbusů (plus 4 služební), provozuschopných je však sotva polovina, 89 (plus 3 služební). Letošní nákup umožní sprovodit ze světa především vozy ZiU, které ještě pamatují 80. léta, dojít nicméně může i na některé vozy Škoda, kterých má Oděsgorelektrotrans 13 (z toho 4 neprovozní 21 Tr, 1 provozní 21 Tr, 2 provozní 14 TrM, 5 provozních 14 Tr a 1 neprovozní 14 Tr). Připomenout můžeme i to, že žádný ze škodováckých trolejbusů nebyl pořízen do Oděsy jako nový, ale pouze jako ojetý (z Pardubic, Hradce Králové či Plzně).
Město Oděsa hodlá v obnově trolejbusového parku nadále pokračovat a stejně tak se snaží modernizovat i tramvajový park. Dodejme ještě, že běloruský výrobce dodává trolejbusy nejen na Ukrajinu, ale současně s tím do Ruska. Například loni dodával do Moskvy, kde se mu podařilo uspět ke všeobecnému překvapení i letos: prakticky z ničeho nic se totiž v září t. r. objevily v ulicích ruského hlavního města dva nové vozy BKM, ačkoli jejich nákup nebyl nikde oznamován.
Text: Vít Hinčica