V dánském Aarhusu bylo vše připraveno na slavnostní zahájení provozu tramvají. K jejich návratu do Dánska mělo dojít po 45 letech od uzavření tramvajového provozu v Kodani. V samotném Aarhusu bylo čekání na tramvaj ještě o rok delší – starý systém byl zrušen již v roce 1971.
Původně se předpokládalo, že městská část nové tramvajové tratě (na kterou navazují delší meziměstské úseky) bude otevřena již v květnu, tehdy se nakonec podařilo zahájit jen zkušební jízdy. S předstihem – již dne 28.4. 2017 – bylo oznámeno, že první část tratě o délce 12 km bude nakonec slavnostně otevřena dne 23.9. 2017. Zdálo se, že tomuto záměru nestojí nic v cestě a vše se připravovalo na slavnostní zahajovací akci, která se měla uskutečnit v sobotu 23.9. 2017. Symbolickou červenou pásku měla tramvaj protrhnout v 11:30 a od 12:00 měly být v 15minutovém intervalu do 17:00 vypravovány první zvláštní spoje pro cestující. Samozřejmostí byl kompletně naplánovaný doplňkový program, neboť pro město je návrat tramvají opravdu velkou událostí. Pravidelný provoz podle jízdního řádu měl být zahájen 24.9. 2017 v 6:05. K tomu ale nedošlo.
Proti zahájení provozu se zcela nečekaně postavila necelých 24 hodin před slavnostním otevřením dánská agentura pro dopravu, výstavbu a bydlení (TBBST, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen), kterou můžeme z hlediska kompetencí označit za obdobu českého Drážního úřadu. Ta v pátek 22. 9. 2017 vydala nesouhlasné stanovisko k zahájení provozu, a to s odůvodněním, že provozovatel dráhy údajně nesplňuje požadavky na budoucí údržbu (přes kompletně nově vystavěnou vozovnu a zajištění servisu vozidel i záruky v oblasti infrastruktury a dokumentaci od nezávislého hodnotitele, který schopnost údržby potvrzoval). Druhým důvodem pak měla být nespokojenost s dokumentací bezpečnostních prací prováděných budoucím provozovatelem – dopravcem Keolis, který je přitom v provozování drážní dopravy různě po světě poměrně zběhlý (ostatně jeho majoritním vlastníkem jsou francouzské železnice SNCF). Nicméně i provozovatel dráhy Aarhus Letbane potvrdil, že Keolisu některé dokumenty v minulosti skutečně chyběly, mělo se ale za to, že všechny záležitosti v tomto směru byly dány ještě před zahájením provozu do pořádku. Na druhé straně – na obranu Keolisu – vypořádat se s množstvím dotazů a připomínek od TBBST nemohlo být jednoduché.
Zákaz pustit tramvaje na trase přišel se zajímavým načasováním – v pátek 22.9. 2017 okolo 19:00 (14 hodin před zahajovacím ceremoniálem). Stanovisko TBBST bylo pro provozovatele naprostým šokem. Poukazoval zejména na to, že již od května běžel bez větších problémů zkušební provoz (srovnatelný s plným provozem) a že dopravce místnímu „drážnímu úřadu“ musel zodpovědět téměř 3.500 otázek souvisejících s bezpečností. Dokumentace pak byla posouzena a schválena nezávislým hodnotitelem a projekt byl s TBBST neustále konzultován. Provozovateli a budoucímu dopravci tak nyní nezbývá, než doložit údajně chybějící údaje či rozporovat stanovisko TBBST, aby bylo možné k zahájení provozu v náhradním termínu přikročit.
Návrat tramvají do Dánska tím byl značně pokažen, vystoupit ostře proti TBBST si ovšem nikdo z hlavních aktérů nedovolí, protože je to právě razítko dánského „drážního úřadu“, které budou potřebovat k tomu, aby jednoho dne mohli provoz skutečně zahájit…
Libor Hinčica