Polský Solaris Bus & Coach potvrdil, že se pouští do stavby 24 m dlouhého tříčlánkového trolejbusu. O výrobě tříčlánkových vozů od Solarisu se v minulosti opakovaně hovořilo, a to jak v souvislosti s trolejbusy, tak s autobusy. Nyní firma potvrdila, že na vývoji takového vozidla skutečně pracuje.
Prototyp, jenž je prozatím značený jako Solaris Trollino 24 (jeho celková délka by měla být mírně přes 24 m), by se měl stát základem nové produktové řady tříčlánkových vozidel s hybridním, nebo s celoelektrickým pohonem (ať už ve formě elektrobusu nebo trolejbusu). Prototyp trolejbusu by měl být hotový v polovině roku 2018 a následně by se měl objevit na testech ve vybraných evropských městech.
Trolejbus bude mít celkem 4 nápravy (čtvrtá bude řiditelná), z nichž dvě budou řešeny jako hnací. Vybaven bude také bateriemi o kapacitě 94 Ah (a kapacitě elektrické energie 58 kWh). Nabíjení baterií bude probíhat během jízdy pod trolejí. Trolejbus by měl být unikátní i uspořádáním dveří. Těch bude 5 o stejné šířce (všechny dvoukřídlé). Ve výbavě nebude chybět samostatná klimatizace pro cestující a řidiče, kamerový systém (kamery budou snímat i sběrače a jedna venkovní kamera bude zabírat prostor zadních článků). Samozřejmostí bude moderní informační systém pro pasažéry, USB nabíjecí porty, LED osvětlení interiéru atp. Ve voze bude rozmístěno celkem 53 sedadel, z toho 16 přístupných z úrovně nízké podlahy. Kromě míst pro vozíčkáře a kočárek nebude chybět ani plošina pro jízdní kola. Takovou používají u trolejbusů od Solarisu v Salzburgu, který kdysi měl ve smlouvě s polským výrobcem klauzuli, jež předpokládala výrobu tříčlánkových trolejbusů, pakliže o ně projeví dopravce zájem (nakonec však této možnosti nevyužil a poptal všechna vozidla v 18m provedení).
Solaris nabízí trolejbusy na trhu od roku 2001, doposud bylo objednáno v kooperaci s různými partnery téměř 1.200 vozidel z 16 zemích. Na nemalém počtu vyrobených trolejbusů se podílely a podílí také české společnosti Škoda Electric a Cegelec. Právě druhá jmenovaná by zřejmě měla být subjektem, který bude pro 24m trolejbus dodávat elektrickou výzbroj.
Libor Hinčica za využití TZ Solaris Bus & Coach