Do Opavy dorazil ve čtvrtek 18. 10. 2018 v odpoledních hodinách první kloubový trolejbus. Nejedná se však o nový vůz, ale o starší trolejbus Škoda 15 Tr, který byl pořízen z Chomutova. V Opavě se bude účastnit akce k symbolickému ukončení provozu trolejbusů Škoda 14 Tr, jež se bude konat dne 10. 11. 2018.
V Opavě se cestující doposud kloubovým trolejbusem (anebo autobusem) svézt nemohli. V minulosti však existoval plán na pořízení článkových vozů, a to pro obsluhu meziměstské tratě z Opavy do Hradce nad Moravicí. Studie této trati byla zpracována v roce 1990 Pragoprojektem na zadání opavského Dopravního podniku. Účelem trati, jež měla být ukončena až v části Kajlovec na samém konci Hradce nad Moravicí, mělo být zlepšení návozu pracovníků z oblasti okolo Hradce nad Moravicí do Opavy, přičemž trolejbusy měly nahradit osobní dopravu na souběžně vedené železniční trati. Do provozu měla být trať uvedena počátkem roku 1996. Pro obsluhu byly navrhovány prioritně kloubové vozy Škoda 15 Tr v počtu 4 až 5 kusů. K výstavbě meziměstského spojení, jemuž se budeme podrobně věnovat v samostatném článku v čísle 4/2018 tištěného časopisu, ale nedošlo. Rozplynuly se tak i sny o nákupu kloubových trolejbusů.
Přesto budou mít občané Opavy možnost se poprvé téměř 18 m dlouhým trolejbusem typu 15 Tr svézt. Časopis Československý Dopravák, který akci k rozloučení s trolejbusy 14 Tr pro Městský dopravní podnik Opava vymyslel, pořídil z Chomutova vyřazený vůz Škoda 15 Tr ev. č. 014 z roku 1995, který byl dne 18. 10. převezen z Chomutova do Opavy. Vozovnu DPCHJ opustil krátce po deváté hodině ranní a po osmihodinové jízdě přes celou republiku se trolejbus objevil v areálu opavské trolejbusové vozovny, kde došlo k jeho složení.
Trolejbus by měl být podle plánu nasazen do provozu pouze na dva dny. V pátek 9. 11. 2018 by se měl účastnit noční fotojízdy pro fanoušky veřejné dopravy, v sobotu 10. 11. 2018 poté bude nasazen na zvláštní linku T1 spojující vozovnu se smyčkou Hypermarket Albert se zajištěním přestupu na historické autobusy.
Závěrem článku si dovolíme poděkovat Dopravními podniku měst Chomutova a Jirkova za perfektní spolupráci.
Libor Hinčica