Hlavní město Ukrajiny vypsalo včera pozdě odpoledne tendr na deset nových 100% nízkopodlažních tramvají o délce více než 26 m a dále tendr na deset nových 100% nízkopodlažních tramvají o délce více než 30 m. Stalo se tak jen necelé dva měsíce poté, co byl vypsán tendr na 10 částečně nízkopodlažních 3článkových tramvají (min. 70 % podlahové plochy musí být nízkopodlažní) o délce více než 26 m v odhadované hodnotě 430,56 mil. hřiven (cca 355,5 mil. Kč).
Poslední jmenované výběrové řízení (z 28. září 2018) se zdá ušité na míru oděskému podniku Tatra-Jug, který má tramvaj K-1M6 coby prototyp od 2. května 2018 na zkouškách v Kyjevě. Výběrové řízení dále překvapuje vysokou cenou za jedno vozidlo, a sice více než 35 mil. Kč, což je jednak více, než kolik se platilo za 1 cca 26,3 m dlouhou 100% nízkopodlažní Pesu Fokstrot z první desetikusové série, která se poprvé Kyjevem projela coby regulérní vozidlo místního DP na konci roku 2016, jednak téměř tolik, kolik stojí PESA Fokstrot pro Kyjev v druhé 40ks dodávce, a jednak zhruba tolik, kolik stojí jedna 30,2m 100% nízkopodlažní pětičlánková tramvaj Elektron.
Dne 5. listopadu 2018 vypršela lhůta pro podávání nabídek. Překvapivě, možná kvůli realističtější ceně, se sešly hned čtyři nabídky, a sice od Belkommunmaše, Tatry-Jug, ČAO “Kyjivskyj zavod elektrotransportu” (KZET) a také od UKVZ-Ukraina. Třetí podnik není našincům příliš znám, například roku 2009 vypustil do světa prototyp tříčlánkové tramvaje 71-154M-K, který však byl sestrojen podle dokumentace petrohradského PTMZ (Petrohradský tramvajně-mechanický závod; Петербу́ргский трамва́йно-механи́ческий заво́д), nebo také ve spolupráci se Cegelecem a dalšími podniky využíval staré T3, ze kterých, při použití nového nízkopodlažního článku, vytvářel téměř 29 m dlouhé tramvaje KT3UA (Kyjivpastrans jich má 14, z toho 5 neprovozních, a označuje je také jako K 3 R – N, prototyp vznikl částečně v Parsu nova). Tramvaj 71-154M-K jezdila v běžném provozu mezi léty 2011 až 2017 pod ev. č. 450, poté byla kvůli konstrukčním a jiným vadám odstavena. KZET momentálně nemá vlastní vozidlo, takže se nedá očekávat, že by vyhrál, ledaže by vystupoval jako spolupracující podnik jiného výrobce. Pokud jde o firmu UKVZ-Ukraina, jedná se o dealera známé ruské společnosti UKVZ (Usť-Katavskij vagonstrojitělnyj zavod imeni Sergeje Mironoviče Kirova) a zde se s ohledem na politickou situaci nedá čekat žádné překvapení. Výsledky zářijového tendru na nové tramvaje mají být známy brzy.
Pokud jde o právě otevřené dva tendry na celkem 20 nových tramvají, i ty zaujmou. Bizarní je jednak fakt, že tendr na delší tramvaje pracuje s nižší odhadovanou cenou za 10 vozidel, a sice 500,030 mil. hřiven (cca 41,3 mil. Kč/vozidlo), zatímco tendr na kratší tramvaje pracuje s odhadovanou cenou 568,632 mil. hřiven (cca 47 mil. Kč/vozidlo). Další zvláštností je, že udávaná doba plnění má běžet od 1. ledna do 31. prosince 2019, ačkoli elektronická aukce se má rozbíhat v obou případech až od odpoledních hodin 22. ledna 2019. Lhůta pro podání nabídek je u obou tendrů již 13. prosince 2018. Je zřejmé, že termíny jsou tak šibeniční, že je sotva může splnit zahraniční subjekt, pokud by už nebyl předem informován o tom, že budou tendry vypsány. Ostatně vypsání tendrů krátce před víkendem, blízko svátků vánočních, něco málo přes 3 pracovní týdny na podání nabídek a jen tři týdny na podání možných stížností hovoří samy za sebe.
Dá se očekávat, že vítězství v tendru na kratší tramvaje si odnese PESA (čemuž nasvědčuje i vyšší cena za vozidlo), která už opakovaně oznámila záměr vyrábět tramvaje na Ukrajině, či domácí Elektron a vítězství v tendru na delší tramvaje pak zřejmě zaznamená Elektron.
Text: Vít Hinčica