Polský Krakov uzavřel sérii výběrových řízení na nákup nových autobusů. Celkem poptával 78 autobusů, z toho 56 dieselových v délkovém provedení okolo 12 m, dále 10 vozů do délky 9,6 m a 12 článkových hybridních autobusů. Ani v jedné z části tentokrát neuspěl „dvorní“ dodavatel pro Krakov v podobě Solarisu, jenž byl úspěšný ve velkých krakovských tendrech v minulých letech.
12m autobusy by měl do města dodat EvoBus. Jednat by se mělo o model Mercedes-Benz Conecto, tedy 100% nízkopodlažní vůz určený primárně pro zákazníky z východní Evropy. Desítku kratších autobusů dodá do Krakova polský Autosan. Nejdelší vozy, jež byly poptávány v hybridním provedení, dodá Volvo.
Volvo má v Polsku vlastní výrobní závod ve Wrocławi. Účast společnosti ve výběrových řízeních na městské autobusy je však limitována tím, že firma před časem opustila výrobu standardních dieselových vozů a nadále se věnuje jen produkci hybridních autobusů a elektrobusů. V roce 2016 tak byl podíl Volva na velkém polském trhu s městskými autobusy nulový, rok 2017 byl díky úspěchu s dodávkami hybridů poněkud veselejší a firma prodala na polském trhu celkem 35 městských (hybridních) autobusů (což představuje zhruba 4% podíl).
Nyní Volvo uspělo v tendru v Krakově, kam nabídlo svůj model Volvo 7900 Articulated Hybrid, a to za sumu 30,7 mil. zlotých včetně DPH (cca 184,2 mil. Kč; zhruba 15,35 mil. Kč/vůz). Kromě Volva se tendru účastnil také Solaris, jehož nabídka však byla kvůli neúplnosti vyloučena. Autobusy by měly být dodány v druhé polovině roku 2018. Hybridní autobusy od Volva jsou v Polsku provozovány ve Wrocławi, Inowrocławi, Tarnowskich Górach a ve Varšavě. Doposud největší zakázku na hybridní autobusy získalo Volvo v Sosnowci, kam dodalo zmíněných 35 vozů (z toho 10 článkových).
Autobusy Volvo 7900 Articulated Hybrid jsou provozovány v bezemisním módu během rozjezdů (do rychlosti zhruba 20 km/h), poté se ke slovu přidává menší čtyřválcový dieselový motor. Elektromotor může dieselu pomoci také v případě, kdy je zapotřebí zajistit větší výkon (například při jízdě do stoupání).
Krakov poptává také další hybridy, tentokrát v sólo provedení a na rozdíl od tendru na článkové vozy mohou být tyto autobusy již ojeté (ne však starší než z roku 2014). Nabídku na 11 starších vozidel podal do města jen Solaris, který disponuje autobusy s hybridním řešením od americké firmy Eaton. Tyto hybridní vozy (v provedení tzv. III. generace) jezdily původně v Norsku, kde byly dlouhodobě pronajaty. Po skončení pronájmu se vrátily do Polska. Solaris chce za 11 autobusů celkem 7,7 mil. zlotých (zhruba 46,2 mil. Kč, tedy přibližně 4,2 mil. Kč za vůz).
Libor Hinčica