Brněnský DP prodal svůj poslední vůz typu RT6N1 brněnskému Technickému muzeu. To získalo vozidlo za 100.000 Kč (bez DPH). Smlouva nabyla účinnosti 23. 4. 2018 poté, co byla zveřejněna v registru smluv.
Dopravní podnik města Brna se stal jedním ze dvou českých provozovatelů (pomineme-li zkušební provozy), kteří si tramvaje RT6N1 pořídili. Celkem moravská metropole nakoupila 4 vozy (ev. č. 1801–1804, rok výroby 1996), tedy stejně jako Praha. Zatímco Praha nakonec na snahu zprovoznit problémová vozidla rezignovala a v roce 2009 prodala vozy společnosti SKD Trade (jež je následně prodala do Polska), Brno se pokoušelo tramvaje zprovoznit, což se mu nakonec u tří ze čtyř vozů v průběhu let 2008–11 podařilo. Později ale došlo k rozhodnutí, že se tramvaje coby atypické vyřadí.
O vozidla projevila zájem Poznaň. Ta se stala jediným zahraničním provozem, kam byly tramvaje RT6N1 z ČKD (v celkovém počtu 10 kusů) dodány, a ačkoli ani zde jejich zprovozňování nebylo bezproblémové, nakonec se tramvaje do provozu uvést podařilo. Poznaň odebrala jak čtveřici pražských vozů, tak vozidla brněnská, přičemž nejprve v roce 2015 zamířil do Polska značně nekompletní vůz ev. č. 1804, v lednu letošního roku pak i vozy 1801 a 1802, které byly odprodány za částku 510.000 Kč/vůz. Poslední vůz ev. č. 1803 byl v Brně ponechán s tím, že probíhala jednání o jeho odprodeji Technickému muzeu v Brně. To nakonec nepojízdné vozidlo zakoupilo za 100.000 Kč.
Tramvaj, jež ukazuje takřka třicet let starou (a neúspěšnou) snahu českého výrobce dohnat v krátké době produkci v západní Evropě a nabídnout moderní nízkopodlažní vozidlo, bude převezena do depozitáře muzea v Brně-Líšni (a to nejpozději do 90 dnů od podpisu smlouvy), kde pro ni byla zřízena zvláštní kolej v jedné z krytých hal, avšak mimo stávající odstavnou halu. Kolej určena pro odstavení není nijak napojena na kolejovou síť v areálu a jakákoli případná budoucí manipulace bude muset probíhat za využití automobilu.
Libor Hinčica