Velkou slávou byl pro ukrajinský Kremenčuk pátek 18. května 2018. Město, jež leží na levém břehu řeky Dněpr, asi 350 km jihovýchodně od Kyjeva, totiž slavnostně uvedlo do provozu všech pět článkových trolejbusů značky Bogdan, které si loni objednalo. Jedná se o kontrakt ze září 2017, o kterém jsme již informovali v lednu 2018 a v rámci něhož by mělo do konce tohoto roku dojít ještě 35 sólo vozů.
Kloubové vozy typu Bogdan T901.17 přicházely do Kremenčuku v období od 26. března do 22. dubna 2018 a od té doby s nimi byly prováděny zkušební jízdy v ulicích města. Minulý pátek se za přítomnosti zástupců EBRD, unijního fondu Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership (zkr. E5P), výrobce, města a Poltavské oblasti odehrála v prostorách místní vozovny nemalá slavnost, která vyústila v oficiální nasazení trolejbusů do ostrého provozu.
Novější trolejbusy nejsou v ulicích města neobvyklým zjevením, dosud se totiž v parku místního dopravního podniku objevilo už několik sólo Bogdanů (jeden roku 2016 a dva roku 2009) i sólo vozy firmy LAZ (z let 2008 a 2012), nicméně zatím žádné z moderních vozidel nebylo článkové a navíc s poměrně slušnou vnitřní výbavou (100% nízkopodlažnost s manuálně výklopnou plošinou pro vozíčkáře, byť s většinou sedadel na podestách, kamerový systém se záznamem, polstrovaná sedadla aj.).
Všech pět 18m „dlouhánů“ je nasazováno ve špičce na linky č. 2 a 5, které mají obě počátek u říčního přístavu, mimo špičku a o víkendech jsou pak v provozu dva vozy, a to pouze na lince č. 5, což je vlastně zkrácená verze linky č. 2. Celkem je momentálně v Kremenčuku sedm linek: 1, 2, 3B, 3D, 5, 6, 13, plus linky 3A a 8, které jsou evidovány jako služební a slouží pro návoz vozidel na kurzy.
Náklady na projekt obnovy trolejbusového vozového parku Kremenčuku činí zhruba 11 milionů eur, z toho 8 milionů poskytla EBRD formou úvěru, 2 miliony činí grant E5P a zbytek platí město. Do projektu by mělo být zařazeno i deset parciálních trolejbusů, kterými by měla být obsluhována nezatrolejovaná čtvrť na pravém břehu Kremenčuku, výběrové řízení již bylo vypsáno. Jeden trolejbus z celkem 50ks moderní flotily by pak, při dodržení rozpočtu projektu (a nedá se očekávat výraznější rozdíl, neboť rozpočet byl schvalován loni dle přísných kritérií), vycházel v průměru na zhruba 5,61 milionů Kč (parciální a kloubové by byly pochopitelně o něco dražší, sólo vozy nicméně levnější než tento uváděný průměr), což jen opět ukazuje, že jsou ceny trolejbusů vyráběné výrobci sídlícími západně od ukrajinských hranic často dvojnásobné i vyšší, což je i s přihlédnutím k zahraničním komponentům, které ukrajinské vozy obsahují, velký nepoměr. Podobným způsobem (tj. kooperace EBRD + E5P + město) budou trolejbusy nakupovány už jen v Mariupolu.
Investice poputují do trolejbusových provozů na Ukrajině i v dalších měsících. Třeba Lvov už nyní, s pomocí úvěru od EBRD i unijního grantu, připravuje stavbu dalších dvou trolejbusových tratí, obnovu nemalé části trolejbusové sítě, ale i rekonstrukci své vozovny ležící na příznačně nazvané ulici Trollejbusnaja. Dění na poli městské elektrické dopravy na Ukrajině naše redakce nadále bedlivě sleduje, a bude se tedy některým dalším projektům v této oblasti věnovat blíže i v budoucnu.
Text: Vít Hinčica, Alexandr Kaliničenko