Dne 2. května 2018 se v Kyjevě objevil nečekaný host, a to prototypová tramvaj K-1M6 oděského výrobce Tatra-Jug (Татра-Юг), jenž vyrábí své produkty v dněpropetrovském závodě podniku Južmaš.
Tramvaj byla po zkouškách v Kamjanskem, které vedly k její úspěšné certifikaci, nějakou dobu v rodném Dněpropetrovsku, kde se účastnila několika zkušebních jízd, nicméně výrobci se ji zatím nikde nepodařilo udat. Vedoucí představitel podniku Tatra-Jug si na konci dubna posteskl, že ukrajinské dopravní podniky preferují ojetiny ze zemí jako ČR, Slovensko či Bělorusko, nebo si nechávají stavět tramvajové skříně, které stojí na starých podvozcích, či dávají přednost rozvoji trolejbusové dopravy. Nicméně o testování tramvaje Tatra-Jugu projevilo zájem už 5 měst (z toho dvě zahraniční) a jedním z nich je i Kyjev, který s výrobcem zatím jako jediný podepsal smlouvu o zkouškách tramvaje na své síti.
Tramvaj by se měla v hlavním městě zdržet několik týdnů, poté se kyjevský dopravce rozhodne, co bude dál. K vidění bude vozidlo pouze na levobřežní síti. Cílem testování je ukázat výhody nízkopodlažní tramvaje v místech, kde nejsou nástupní ostrůvky (tramvaj nicméně není plně nízkopodlažní; pozn. redakce).
Text: Vít Hinčica