Španělský výrobce CAF uspěl v dalších výběrových řízeních na nové tramvaje pro evropská města. Úspěchy v posledních dnech slavil v Lucembursku, ve Švédsku a v Německu.
Pro hlavní město Lucemburk by měl dodat CAF tramvaje pro budované prodloužení tramvajové linky, jejíž první část byla otevřena 10. 12. 2017. Na části prodlouženého úseku budou tramvaje provozovány bez vrchního vedení a vzdálenost bez troleje budou překonávat pomocí zabudovaných superkondenzátorů (ty se budou nabíjet na zastávkách).
Celkem by mělo do Lucemburku zamířit 12 tramvají z rodiny Urbos 3, které doplní flotilu 21 vozů, jež si dopravce objednal v roce 2015. Nákup tramvají by měl vyjít na 40 mil. € (cca 85 mil. Kč/vůz), od dříve dodaných vozů by se měly odlišovat víceméně jen v detailech. Systém se superkondenzátory doposud použil CAF jen jednou, a sice v zakázce pro Kaohsiung na Tchaj-wanu (Čínská republika).
Opakovaně důvěru ve španělského výrobce vyjádřil také německý Freiburg, který využil opce na nákup dalších 5 tramvají Urbos 3 o délce 43 m. Prvních 12 vozů odebral Freiburg v průběhu let 2015–17, dne 6. 6. 2018 pak byla podepsána smlouva na dalších 5 identických vozidel, jež by měly být dodány v polovině roku 2020 a nahradit poslední provozní vysokopodlažní vozy GT8K. Freiburg prozatím nevyužil opci bezezbytku a v budoucnu může ještě poptat dalších 7 vozidel.
Ve Švédsku je již možné tramvajemi CAF jezdit ve Stockholmu, brzy by se měly objevit také ve městě Lund. To svůj tramvajový provoz, který bude mít v první etapě délku 5,5 km a 9 zastávek, teprve staví. CAF uspěl s tramvajemi z rodiny Urbos o 5 článcích a délce 32 m, přičemž součástí kontraktu je také 10leté údržba vozidel. Také Lund přitom může v budoucnu využít opci na nákup dalších tramvají. V první etapě by jich měl pořídit 7.
Libor Hinčica