V září a říjnu roku 1968 se pražskými ulicemi proháněl trolejbus Škoda 9 Tr. Šlo o vůz, který byl předtím testován po dobu několika měsíců v Jugoslávii, načež se objevil v Praze, kde nejdříve absolvoval zkoušky a předváděcí jízdy bez cestujících, a poté byl nasazen na linky čísel 52 a 60. V té době již byly v Praze v provozu pouze tři trolejbusové linky, kromě obou výše zmíněných šlo ještě o linku číslo 51.
Linka číslo 52 tehdy spojovala Jinonice s konečnou Štěpánská, linka číslo 60 končila už u Motorletu, avšak na druhém konci pokračovala dál až na konečnou Průběžná ve Strašnicích. Na obou linkách měl být v době, kdy se objevila „devítka“ v Praze, již zrušen provoz, nicméně později došlo k odsunutí původně plánovaného termínu a obě linky se dožily ještě roku 1969.
Testování vozu 9 Tr se zpočátku setkalo s velkým zájmem médií, přičemž Škoda Ostrov nezapůjčila vůz na prezentaci v Praze bez vedlejších úmyslů. Nešlo přitom o první vůz 9 Tr, který se v Praze objevil. Již závěrem 50. let byl v československé metropoli testován první prototyp v rámci srovnávacích zkoušek s vozem Tatra 401.
Trolejbus Škoda 9 Tr byl v Praze testován pouze měsíc. Po první vlně zájmu o nové vozidlo (byť v té době již řadu let sériově vyráběné) byly následně zkoušky trolejbusu zcela upozaděny a vůz dojezdil bez jakékoli větší pozornosti. Ta totiž už nebyla vítána. Více si o peripetiích se zkouškami vozu Škoda 9 Tr v Praze mohou čtenáři přečíst v aktuálním vydání časopisu Československý Dopravák č. 2/2018, v němž se mohou těšit i na zajímavou přílohu v podobě dobového letáku.
Libor Hinčica