Ukrajinské město Lvov obdrželo prvních 6 tramvají KT4D, které doputovaly jako ojeté z Berlína. Celkem by mělo být to města, jež bylo do roku 1939 součástí Polska, než došlo k okupaci této části země sovětskou armádou, dodáno celkem 30 ex-berlínských tramvají.
Ačkoli tramvaje KT4D byly původně primárně určeny pro menší německé provozy, byl mezi budoucí odběratele zařazen hned ze startu také východní Berlín, který získal první tramvaje v roce 1976 a poslední převzal v roce 1987. Během této doby převzal celkem 574 vozů, z toho 99 s elektrickou výzbrojí TV3 (typ KT4Dt). Část těchto tramvají byla původně získána v neprospěch nedaleké Postupimi, na druhé straně však bylo v druhé polovině 80. let nemalé množství zánovních vozů z Berlína do Postupimi zase předáno, neboť Berlín neměl pro velké množství tramvají připravenou napájecí síť.
V průběhu devadesátých let byla zhruba polovina všech vozů KT4D(t) v Berlíně modernizována, druhá polovina byla postupně nahrazována novými tramvajemi a postupně vyřazována. Některé z vozů zamířily po svém vyřazení k dalším provozovatelům.
Další vlna vyřazování začala v souvislosti s nákupem tramvají Bombardier Flexity Berlin, přičemž starší tramvaje poté zamířily například do polského Štětína (Szczecin), kazašského města Almaty, anebo egyptské Alexandrie. V současné době je v Berlíně v provozu nadále jen okolo 30 posledních vozů KT4D, u nichž se očekává brzké vyřazení v souvislosti s dodávkami dalších vozů Flexity Berlin. Několik vozů pak zůstává odstaveno ve vozovně BVG a jsou nabízeny k odprodeji.
Této možnosti využil mj. právě Lvov, který je s historií vozů KT4 velmi úzce provázaný a v letech 1976–88 sem bylo dodáno celkem 145 vozů. Další pak byly pořízeny později jako ojeté z Gery a Erfurtu v průběhu let 2008–13. Nákup ex-berlínských tramvají se neobešel bez kontroverzí, protože pořízení starších tramvají bylo kritizováno některými opozičními politiky. Ve městě totiž současně sídlí výrobce tramvají Elektron (který několik vozů dodal i do Lvova) a někteří politici vidí v nákupu ojetých vozů nevhodné řešení obnovy vozového parku v neprospěch domácího producenta. Cena ex-berlínských tramvají je však pochopitelně mnohem nižší, než cena vozidel nových (byť lokálně vyráběných). Obnovit navíc potřebuje nemalá část provozních vozů KT4SU a KT4D, které dnes ve Lvově jezdí, přičemž nákup pouze nových tramvají není ve finančních možnostech města.
První tři ex-berlínské vozy byly do města dodány dne 23. 7. 2018 (původních berlínských ev. č. 6034, 6049, 6052). Další tři tramvaje byly dodány o den později (ex-ev. č. 6069, 6077, 6115). Všech 30 tramvají by mělo být ve Lvově nejpozději na konci října. Jeden vůz si město pořídilo za zhruba 690.000 Kč (celkem jde o částku 800.000 €, což je méně, než cena jednoho tříčlánkového vozu Elektron). Před zařazením do provozu budou muset tramvaje projít nezbytnými úpravami, především má dojít ke změně podvozků, neboť Lvov používá úzký rozchod 1.000 mm. Podvozky by měly být minimálně částečně získány ze starších vozů KT4SU, jež budou vyřazeny.
Libor Hinčica