Rychlodrážní tramvaje typu RT8D5, které vyrobil v 90. letech podnik ČKD Dopravní systémy pro filipínskou metropoli Manilu, se dočkají opravy, kterou provede konsorcium japonských společností Sumitomo Corp a Mitsubishi Heavy Industries Engineering.
Rychlodrážní vozidla RT8D5 byla vyvinuta na základě požadavků filipínského zákazníka, který hledal vhodná vozidla pro svou linku lehkého nadzemního metra (linka č. 3, též značená jako MRT 3). Vývoj byl zahájen na platformě modelu KT8D5, výrobce (ČKD Tatra) se však produkcí rychlodrážní tramvaje zabýval intenzivně už od konce 70. let v souvislosti s plánem na rozvoj tzv. rychlých tramvají v Československu. V letech 1997–99 vzniklo celkem 73 vozů RT8D5, které byly odeslány do Manily, kde dodnes slouží cestujícím zpravidla ve třívozových soupravách. Manila měla několikrát projevit zájem o dodávku dalších vozidel, vinou nevyjasněných vlastnických práv na tento typ vozů po pádu ČKD Dopravních systémů ale nebylo možné výrobu zadat.
16,9 km dlouhá trasa číslo 3, na níž jsou tramvaje nasazovány, by se měla dočkat v následujících letech zásadní rekonstrukce. Japonské společnosti, které se mimochodem angažovaly už v nákupu vozů z České republiky v 90. letech, uspěly se svou nabídkou na modernizaci trati včetně trolejového vedení, signalizačního zařízení a vozidel. Práce by měly začít v únoru 2019 a dokončeny by měly být do července 2022. Celková hodnota kontraktu je 35,5 mld. filipínských pesos (cca 15,1 mld. Kč).
Libor Hinčica