Menu

Solaris dodá poprvé trolejbusy do Francie

Trolejbus Solaris Trollino 12 na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Trolejbus Solaris Trollino 12 na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 01. 2019 11:34
Redakce
1 minuta čtení

Společnost Solaris Bus & Coach poprvé uspěla na francouzském trhu se svými trolejbusy. V zemi, kde v minulosti existovalo přes 30 trolejbusových provozů, dnes existují poslední čtyři – Lyon, Nancy, Limoges a Saint-Étienne. Právě do posledního ze jmenovaných měst by měl Solaris své trolejbusy dodat.

Trolejbus Solaris Trollino 12 na propagačním snímku výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)

Saint-Étienne má jedinou trolejbusovou linku, na níž slouží jedenáct trolejbusů Irisbus Cristalis ETB12 vyrobených v roce 2004. Do provozu byl místní systém uveden v období Vichistické Francie dne 1. 1. 1942 a kupodivu přežil jako jeden z mála období likvidace trolejbusových provozů ve Francii. V létě 2018 bylo vypsáno výběrové řízení na dodání celkem 22 trolejbusů (délky 12 m), které předpokládá dodání prvních pěti vozů již v roce 2019, dalších pěti v roce 2020 a zbylých v průběhu let 2021 a 2022. Součástí kontraktu je také opce na dodání dalších dvou trolejbusů.

Zdvojnásobení současného stavu trolejbusů souvisí se snahou města zvýšit podíl trolejbusové dopravy ve městě. Podobné aktivity má také Lyon a Limoges, nejasná zůstává budoucnost systému v Nancy, což ale souvisí s nezvyklým provedením zdejší sítě (jde o tzv. tramvaj na pneumatikách, která má být nahrazena klasickou tramvají).

V tendru v Saint-Étienne předložil nabídku na dodání trolejbusů Solaris Bus & Coach ve spolupráci se Škodou Electric. 22 trolejbusů zamíří do Francie za částku přesahující 17 mil. € (jeden trolejbus Trollino 12 tak vychází na astronomickou sumu více než 20 mil. Kč). Trolejbusy mají být řešeny jako tzv. parciální, což znamená, že budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie více než 40 kWh. Trolejbusy mají být vybaveny klimatizací salónu cestujících, kamerových systémem, kabinou v zesíleném provedení pro zajištění bezpečnosti řidiče a také nezvyklým osvětlením interiéru, jež bude částečně integrováno  v madlech cestujících. Trolejbusy už budou vyhotoveny ve faceliftové verzi, která nastoupila do sériové výroby od ledna 2019.

Solaris poprvé dodal autobusy do Francie v roce 2003. Od té doby předal do země galského kohouta více než 500 vozů, a to v klasickém dieselovém, plynovém i hybridním provedení. Ve výčtu nechybí ani elektrobusy. S trolejbusy však polská firma se španělským vlastníkem zabodovala ve Francii poprvé.

Libor Hinčica

Podobné články