Trolejbus Škoda-Sanos, též značený Škoda-Sanos S 200 (někdy také nesprávně S 200 Tr), se vrátil do Zlína. Po dlouhých 16 letech od odprodeje původně k historickým účelům určeného vozu ev. č. 329 se objevil ve Zlíně prototyp ikonického trolejbusu, jenž byl dodán do tehdejšího Gottwaldova v roce 1983.
Z československo-jugoslávské spolupráce vzniklo celkem 77 trolejbusů Škoda-Sanos v článkové verzi a 1 sólo vůz. Ačkoli se někdy uvádí, že trolejbusy vznikly z popudu jugoslávské strany, která potřebovala zajistit trolejbusy pro nový systém v Sarajevu, není tomu tak. Navázání spolupráce bylo ve své době přivítáno hlavně Škodovkou, která nebyla schopná zajistit rychlý vývoj vlastního článkového trolejbusu.
Největším provozovatelem Sanosů se stal Zlín, který postupně zařadil 29 nových vozů a později dokoupil ještě dva zánovní vozy z Ostravy (výměnou za 4. prototyp trolejbusu 15 Tr). Coby největší provozovatel zajišťoval Zlín pro ostatní provozovatele (Prešov a Bratislavu) také dodávky vybraných náhradních dílů. Místní Dopravní podnik například sám vyráběl diferenciály, které byly jednou ze slabých stránek těchto jinak robustních vozů.
Vůz ev. č. 301 nesl v letech 1983–1990 původně ev. č. 70. Vyroben byl již v roce 1982 a absolvoval zkoušky na testovací dráze mezi Ostrovem a Jáchymovem. V září téhož roku se objevil na veletrhu v Brně. Do Zlína dorazil na jaře 1983 a zahájil další část rozsáhlého programu zkoušek, které byly vyhodnocovány celý rok. K vyřazení trolejbusu došlo dne 30. 1. 1994, přičemž vůz byl nabídnut zdarma Technickému muzeu v Brně. To nabídku akceptovalo a dne 23. 12. 1994 byl trolejbus složen z vagónu ve stanici Brno-Slatina. Předtím však trolejbus na základě objednávky Technického muzea v Brně prošel ještě opravou ve svém původním působišti.
Nyní se prototyp – po dlouhých 25 letech a 16 letech od vyřazení a odprodeji posledního zlínského Sanosu – vrátil na místo, kde 10 let vozil pasažéry a kde významnou měrou přispěl ke zvládnutí vývoje československého kloubového trolejbusu. Vůz by měl v areálu DSZO projít náročnou opravou, která mu vrátí původní lesk, ale především umožní vůz opět provozovat s cestujícími. Trolejbus totiž již řadu let nebyl pojízdný.
Prozatím se podle vyjádření Technického muzea v Brně nepředpokládá, že by Sanos ve Zlíně zůstal delší dobu, což je škoda, protože by jistě šlo o skvělou atrakci. Další původně zlínský Sanos ev. č. 329 je v péči Pardubického spolku historie železniční techniky, který trolejbus v minulosti zachránil a udržuje jej dodnes provozní v Pardubicích.
Trolejbusům Škoda-Sanos se v souvislosti s ukázkou opravou vozu v Bratislavě budeme více věnovat v čísle 4/2019 tištěného časopisu. Řada z publikovaných údajů týkající se vývoje vozidel bude zveřejněna vůbec poprvé.
Libor Hinčica