Menu

Další trolejbusový systém na obzoru?

Trolejbus na nové trati v Římě. (ilustrační foto: L’Automobile)
Trolejbus na nové trati v Římě. (ilustrační foto: L’Automobile)
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 10. 2019 20:25
Redakce
1 minuta čtení

Italské město Savona, které má momentálně více než 60 tisíc obyvatel, se rozhodlo, že se pokusí zažádat u Ministerstva infrastruktury a dopravy dotace na projekt, který po dlouhá léta zůstává neuskutečněným snem řady tamních politiků: výstavba trolejbusové sítě.

Trolejbus na nové trati v Římě. (ilustrační foto: L’Automobile)

Jelikož samotná Savona nemá alespoň 100 tisíc obyvatel, které jsou potřebné pro to, aby se mohla o ministerskou dotaci na zřízení nového systému MHD ohleduplného k životnímu prostředí ucházet, chce do projektu zahrnout i sousední sídla. Nicméně ani to nestačí k tomu, aby danou laťku přeskočila, jelikož dohromady všechna sídla nedají více než nějakých 84 tisíc obyvatel. Jmenovitě jsou v médiích skloňovány Vado Ligure (cca 8 300 obyvatel) a Albisola Superiore (10 000 obyvatel), přičemž mezi tímto druhým zmíněným městem a Savonou ještě leží Albissola Marina (5 400 obyvatel).

Bude? Nebude? (zdroj: Google Maps)

Zpráva o tom, že se bude Savona ucházet o peníze na pobřežní trolejbus, se objevila v tomto měsíci. S návrhem na trolejbus přišla primátorka Savony Ilaria Caprioglio, která byla zvolena do čela města jako nezávislá, a předsedkyně místní dopravní společnosti TPL Linea Srl Simona Sacone, které se svým záměrem nepřímo doplňují právě dokončovaný projekt náměstka primátorky a radního Savony Massima Arecca, jenž by chtěl omezit pohyb osobních automobilů v centru města ve prospěch MHD, pěších a cyklistů. Trolejbus by měl obsluhovat i savonský kampus Janovské univerzity, která projekt podporuje.

Někteří novináři a další jedinci nicméně neváhali označit trolejbus jako zbytečný či zastaralý, jiní navrhují elektrobus nebo se diví tomu, proč se raději nepostaví něco jiného. Nechybí ani podivení se nad tím, proč by se vůbec něco mělo stavět. Další pro změnu nechápou, jak chce vedení města stihnout podat projekt do 31. prosince 2019, když jej nemá ani zakomponován v plánu městské mobility, jehož příprava a schválení zabere alespoň rok, a měl by to být právě tento plán, který by určil, kde je co přesně vhodné či nutné zavádět.

Nicméně vedení města ujišťuje, že má situaci pod kontrolou. Pokud by se tedy opravdu vše stihlo včas a s přihláškou město slavilo úspěch, mohly by se do několika let objevit na zhruba 14km trati (přesná podoba sítě zatím není známa) “vozy o délce 10 až 12 metrů”, které by mohly jezdit v 10minutových intervalech. Jedna z pracovních hypotéz přitom nevylučuje, že by trolejbusy mohly získat v uličním provozu určitou prioritu, nicméně počet pořizovaných vozů má být okolo 10, takže se zcela jistě o kapacitní systém jednat, alespoň v první fázi, nebude. Pokud Savona včas projekt podat nestihne, měla by mít další pokus k dispozici příští rok. Tedy za předpokladu, že si to mezitím nerozmyslí…

Text: Vít Hinčica

Podobné články