Téměř 190tisícové město Hagen ležící v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko, cca 50 km od Düsseldorfu, má svou MHD postavenou na autobusových linkách. To by ale se mohlo změnit.
Na zasedání hagenského výboru pro životní prostředí dne 11. září 2019 přišla skupina radních z Křesťanskodemokratické unie (CDU) s návrhem na postupné zavedení sítě parciálních trolejbusů (třebaže termín “parciální trolejbus” vznikl v Německu, nakonec se tam široce uchytil termín Batterie-Obus / Batterie-Oberleitungsbus, zkr. BOB, neboli bateriový trolejbus, případně se také používá Hybrid-Oberleitungsbus, zkr. HB, neboli hybridní trolejbus).
Předseda městské frakce CDU, Dr. Stephan Ramrath, prohlásil, že je logické se opřít o zkušenosti z nedalekého Solingenu. “Solingen je Hagenu v mnoha ohledech podobný – zejména v topografii a struktuře osídlení. Nesmíme znovu vynalézat kolo ani přijímat zbytečná finanční rizika. Proto musíme využít odborných znalostí tamní dopravní společnosti. Nabídka na konzultace od Solingenu, který nedávno obdržel schválení [financování; dod. autora] pro dalších 32 bateriových trolejbusů (viz zde), leží v každém případě před námi.”
Solingen je jedním ze tří německých měst, která se trolejbusů navzdory dřívějšímu všeobecnému tlaku na jejich zrušení nikdy nezbavila. Tisková mluvčí města Solingen, Sabine Rische, uvedla: “Po dlouhá léta se nám stále trochu smáli. Vypadalo to, že [trolejbusy; dod. autora] trochu vypadly z doby. Avšak nyní jsou opět dopravním prostředkem budoucnosti. A s novými bateriovými trolejbusy jsou i budoucnost.”
Co se bude v Hagenu dít dále, zůstává neznámou, vývoj ovšem budeme pozorně sledovat.
Text: Vít Hinčica