V lednu 2019 byl ukončen pravidelný provoz trolejbusů Škoda 14 Tr v Opavě, a to takřka přesně po 36 letech služby cestujícím. Ve službě byly dosluhující vozy nahrazeny vozidly Škoda 32 Tr a většina vyřazených vozů byla nabídnuta k odprodeji. Výjimku představuje vůz Škoda 14 TrM ev. č. 82, který je poslední dodanou „čtrnáctkou“ do Opavy.
Dopravce si trolejbus ponechal jako služební a došlo u něj k instalaci zařízení pro nanášení nemrznoucí směsi na trolejové vedení. Mimoto je vůz příležitostně používán také coby historické vozidlo, byť tuto úlohu oficiálně plní vůz Škoda 14 Tr ev. č. 58, jenž je však dlouhodobě nepojízdný a čeká na opravu (momentálně se místní fanoušci veřejné dopravy snaží obstarávat potřebné náhradní díly). Během letošního roku se tak „čtrnáctka“ ev. č. 82 stala například „Velikonočním trolejbusem“ a v prosinci si objeví v úloze „Mikulášského trolejbusu“.
Dne 15. 11. 2019 byl vůz nasazen do pravidelného provozu na vybraný kurz linky č. 201, přičemž cestující sveze i o víkendu, a to rovněž na trase linky číslo 201 (Bílovecká – Městský hřbitov). Ve voze platí standardní tarif a došlo i k dodatečné instalaci odbavovacího systému, včetně terminálu na platby platební kartou. „Čtrnáctka“ vyrazila do provozu v připomínce 30. výročí od sametové revoluce, byť jde o trolejbus, který éru socialismu nepamatuje, neboť vyroben byl až v roce 1996 a odpovídá verzi Škoda 14 TrM. Na výročí revoluce odkazují pouze fotografie v interiéru vozu, žádných dalších úprav, které by mohly trolejbus ozvláštnit a posloužit pro ještě důstojnější připomínku důležitého data československé historie, se však trolejbus bohužel nedočkal. Spolupořadatelem akce je Slezské zemské muzeum.
Připomeňme, že v Opavě začaly protesty proti komunistickému režimu až v úterý 21. 11. 1989, přičemž protestujícími byli gymnaziální studenti, ke kterým se záhy přidali studenti místní průmyslovky.
Libor Hinčica