Slavný světový výrobce trolejbusů nadále přežívá. Na konci listopadu 2019 oficiálně ukončil zhruba 9měsíční dobu nečinnosti a opětovně začal vyrábět trolejbusy. Jak jsme uvedli, byly na Trolzu za poslední rok podány různé žaloby, přičemž téměř všechny soudy a arbitráže tento podnik sídlící v Engelsu dosud prohrál. Na počátku prosince 2019 měla Trolza už jen 73 zaměstnanců.
Momentálně Trolza dokončuje zakázku na sedm trolejbusů pro sousední Saratov. Trolza příslušné výběrové řízení se svým typem Optima 5275.03 (low entry koncept) vyhrála proto, že na ni bylo řízení napsané, o čemž svědčí nejen zadávací podmínky a krátká doba na podání nabídkek, ale i zhruba pětitýdnový termín na dodání celé sedmice trolejbusů. Jen málokdo asi bude mít pochyb o tom, že se nejednalo o zakázku politickou: vozy byly již v době oznámení vítěze v minulém měsíci z větší části hotové, neboť původně měly směřovat do Krasnojarsku, který je letos na počátku jara odmítl kvůli porušení podmínek smlouvy převzít, a současné vedení Saratova trolejbusům nefandí, neboť od roku 2011 žádné trolejbusy do města nepřišly a více než třetina ze 148 evidovaných trolejbusů je dnes odstavených. První dva nové vozy došly do Saratova již 29. listopadu 2019.
Zdá se, že zakázka pro Saratov je úplně tou poslední, kterou podnik Trolza pod svým jménem dokončí. Sám totiž není schopen další výrobu rozjet, nemá na ni žádné prostředky a banky mu už nepůjčí. Nicméně podnik PK “Trasnportnyje Sistěmy”, který je majetkově provázán s Transmašholdingem, se už ve výrobních prostorách Trolzy činí a chystá se rozjet výrobu trolejbusů i některých dílů tramvají, avšak velmi pravděpodobně tak bude činit pod nově založeným podnikem a ne svým vlastním jménem. Proto už také řadu bývalých zaměstnanců Trolzy převzal.
Není od věci uvést, že kolem Trolzy kroužil i jiný ruský podnik, Sinara. Ten, jak bylo dnes oznámeno, podepsal s českou Škodou Transportation dohodu o založení společného podniku na výrobu souprav metra, tramvají a trolejbusů. V souladu s podepsanou dohodou budou mít obě strany v novém podniku stejný podíl a výrobky společného závodu budou na trhu uvedeny pod značkou Sinara-Škoda.
Text: Vít Hinčica