Dne 1. prosince 2019 došlo v Krasnodaru ke slavnostní prezentaci 12 nových trolejbusů, které vyrobil podnik Trans-Al’fa (do roku 2001 působící pod názvem Vologdskij mechaničeskij zavod, který je dosud široce uplatňován).
Nové trolejbusy typu VMZ-5298.01 začaly být vypravovány na 12,2km linku č. 15 Dombajskaja – ž/d vokzal, kde nahradily autobusy. Linka č. 15 je na zhruba 2 km vedená mimo trolejové vedení. Radnice Krasnodaru, který má momentálně přes 918 tisíc obyvatel (tendence ve změně počtu obyvatel je rostoucí), deklarovala, že chce trolejbusový park obnovovat i v dalších letech. Spolu s tím míní investovat do stavby trolejbusových úseků – ten poslední, o délce 1,3 km, byl otevřen loni v říjnu na severovýchodě města. V současnosti má Krasnodar přes 190 trolejbusů (provozuschopných je dnes okolo 185), některé z nich ještě pamatují sovětská léta, většina je už ale z tohoto století. Typ VMZ-5298.01 Krasnodar už provozuje několik let, jmenovitě od roku 2013, kdy došlo z vologdského závodu 10 vozů, které však měly ještě starší design.
Tramvaje se taktéž těší z podpory
Město ležící nedaleko Krymu se zároveň rozhodlo masivně podporovat tramvajovou dopravu. Letos má do města přibýt 31 celkem sólo tramvají (téměř všechny už jsou dodány) a dodány mají být i čtyři tříčlánkové vozy, jejichž příchod je opožděn o více než měsíc (viz zde). Původně mělo být dodáno jen 27 sólo vozů, nicméně úspory v tendrech vedly k tomu, že bylo rozhodnuto o nákupu dodatečných nových vozů. Do roku 2021 chce Krasnodar získat celkem 100 tramvají (včetně těch letos dodaných). Tamní dopravní podnik MUP «KTTU» byl přitom ještě před dvěma léty na pokraji bankrotu, jeho dluhy totiž přesahovaly v přepočtu více než 320 mil. Kč. Město proto provedlo masivní reorganizaci dopravního podniku, která vedla v krátkodobém horizontu k velkému oddlužnění podniku. Nákup nových vozidel se děje rovněž s podporou Krasnodarského kraje, protože samo město by takto velké závazky neuneslo.
Text: Vít Hinčica