Brněnský Dopravní podnik vytvořil anketu, v jejímž rámci může veřejnost navrhnout nové jméno pro dvoučlánkové tramvaje, které bude DPMB na základě technické dokumentace kompletovat ve svých ústředních dílnách. Jednat se přitom nebude o zcela nový typ vozidla, ale o vozy typu EVO2, které tak už fakticky své pojmenování mají, a to včetně přezdívky, neboť vozy z rodiny EVO jsou všeobecně přezdívány už několik let „Evička“. Brno ale touží po vlastním jméně.
Odvaha se ale rozhodně nedá brněnskému DP upřít, vezmeme-li v úvahu, jak dopadla poslední mediálně propíraná anketa, v níž Brňané prokázali svůj jedinečný smysl pro humor. V jejím rámci měli občané města navrhnout jméno pro nové vlakové nádraží, které sice ještě ani nestojí (a nějakou dobu to tak bezpochyby ještě zůstane), nicméně město se pro něj i tak rozhodlo už vybrat nový název. S ohledem na to, že v první desítce navrhovaných jmen bychom nalezli například Brno-Šalingrad, Vídeň-sever, anebo Praha-venkov, dává anketa brněnského DP určitou naději, že také v tomto případě by mohla vzniknout nějaká neotřelá jména.
Připomeňme, že první dva vozy budou dodány do Brna ještě letos, dalších 39 tramvají může následně DPMB dokoupit v rámci opce. Ve výběrovém řízení, které počítalo s nutností poskytnutí výrobní dokumentace, byla jen jediná nabídka. Vozidla by měla odpovídat již inovovanému provedení tramvají EVO, které se poprvé objevilo v Olomouci. Zásadní odlišností oproti prototypu vyrobenému v roce 2012 a provozovanému v Liberci je nejen upravený design, ale zejména odlišné řešení podvozků, což se projevuje také upraveným interiérem.
Kromě názvu pro novou tramvaj mohou Brňané – a to je snad ještě odvážnější než výběr jména – navrhnout také barevné řešení vozidel. Práce, kterou obvykle dělají s ohledem na křivky vozidla průmysloví designéři, je daná všanc široké veřejnosti, na druhou stranu po olomouckých vozech EVO1, kde barevné křivky navrhl přímo výrobce a finální formu si zvolil dopravce bez účasti veřejnosti, možná nejde až o tak špatný nápad. U návrhu barevného řešení ale panují určitá omezení. Návrh například musí používat barvy města Brna (bílou a červenou), grafika nesmí zasahovat do oken a ostatních prosklených částí, respektovány by měly být konstrukční prvky vozové skříně vozidla atp.
„Nové tramvaje budou sloužit cestujícím městskou hromadnou dopravou v Brně, proto chceme dát veřejnosti možnost aktivně se podílet na výběru jejich vizuální podoby i jména,“ uvedla k záměru primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Soutěž je rozdělena do dvou částí. V první fázi od 8. do 28. února 2019 mají být zasílány vizuální návrhy vozidla. Poté má vedení DPMB, a.s., vybrat návrhy do užšího výběru, které vystaví na webových stránkách projekt150.cz, který se věnuje letošnímu 150. výročí MHD ve městě. Finální výběr má pak vzejít z hlasování veřejnosti. Stejný postup hodlá podnik zvolit i při výběru názvu. „Na začátku dubna zveřejníme vítězný návrh na nový vzhled tramvají a spustíme druhou fázi – tedy výběr jednotného názvu pro vozy. Do 14. dubna lidé budou moci zasílat své návrhy, ze kterých opět zvolíme užší výběr a ten dáme k dispozici pro hlasování veřejnosti,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Jsme otevřeni všem návrhům, které budou splňovat základní stanovená kritéria,“ dodal. Návrhy bude Dopravní podnik města Brna přijímat elektronicky prostřednictvím e-mailu trmavajprobrno@dpmb.cz.
Libor Hinčica