Obě kyjevská výběrová řízení na nové tramvaje (10 ks + 10 ks), o kterých jsme informovali na webu našeho časopisu na konci loňského roku a do kterých se hlásila i ostravská společnost TRAM FOR ENVI, byla v lednu 2019 zrušena s odkazem na blíže nespecifikované narušení legislativy o veřejných nákupech. Vzápětí byly vypsány dvě nové soutěže, opět na 10 a 10 tramvají, přičemž zůstal i podivný odhad cen: zatímco u poptávaných vozů delších 26 m se počítalo s 568,632 miliony hřiven, u poptávaných vozů delších než 30 m se počítalo jen s 503 miliony hřiven.
Do nových tendrů se už ostravská společnost překvapivě nehlásila. Do tendru na kratší tramvaje se přihlásily lvovský Elektrotrans a polská Pesa. Očekávalo se, že je dražší z obou tendrů určen pro polskou Pesu, a ta také byla kyjevským DP, společností Kyjivpastrans, označena dne 19. března za vítěze tendru. Polský podnik přitom v aukci konané dne 12. března 2019 nabídl částku 568,442 milionů hřiven, zatímco domácí výrobce klesl až na hodnotu 505,392 milionů hřiven a nadto nabídl tramvaje o délce 30 m, typu T5B64. Důvodem, proč nebyl kontrakt přiklepnut domácímu výrobci, měla být absence dokumentu potvrzujícího bezúhonnost osoby, která nabídku podepsala, přitom nejprve se mělo za to, že Elektrotrans vyhraje, jelikož jediným kritériem výběrového řízení byla cena. Kyjivpastrans tak míní kvůli jednomu dokumentu přeplatit 63 milionů hřiven (přes 53 mil. Kč), přitom se mu dlouhodobě nedaří shánět prostředky na obnovu vozového parku. O zakázku se bude zřejmě bojovat u soudu.
Do druhého tendru na delší tramvaje se přihlásil také Elektrotrans s typem T5B64 a konkuroval mu podnik UKVZ-Ukrajina, což je dealer ruského výrobce UKVZ. Ke všeobecnému překvapení byl prostředník ruského výrobce připuštěn až do aukce (platná legislativa měla účast ruského výrobce z veřejné zakázky de facto vyloučit), kde však prohrál o šest tisíc hřiven. Elektrotrans zvítězil v elektronické aukci konané dne 19. března 2019 s nabídkou 497,962 milionů hřiven. Tendr ale vzbudil pozornost státních orgánů a ještě před označením vítěze spadl pod monitoring z důvodu podezření na porušení legislativy o veřejných nákupech. Co přesně je trnem v oku dozorujícím složkám, zůstává zatím nejasné. Každopádně se zdá, že letos dodá do Kyjeva tramvaje akorát lokálně dlouhodobě neúspěšná Tatra-Jug, která si odnesla loni vítězství v tendru, jenž jí byl ušit na míru.
Město ovšem neztrácí optimismus a už plánuje tučný úvěr ve výši 60 milionů eur u Evropské banky pro obnovu a rozvoj, díky kterému by si mohlo koupit až 40 nových tramvají délky 30 až 34 m, jelikož míra opotřebení kyjevského tramvajového parku dosahuje hrozivých 89 % a většina vozového parku už má odslouženo 30 i více let.
Text: Vít Hinčica