Menu

Do Gdyně se vracejí kloubové trolejbusy

Trolejbusy Trollino 18 v přístavu v Gdyni. (foto: ZKM Gdynia)
Trolejbusy Trollino 18 v přístavu v Gdyni. (foto: ZKM Gdynia)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 03. 2019 19:58
Redakce
1 minuta čtení

18 let. Tak dlouho se musela polská Gdyně obejít bez kloubových trolejbusů. Těmi posledními byly vozy Ikarus 280E, které dojezdily v roce 2001. Nešlo přitom o trolejbusy, jež by vyrobil jako nové závod Ikarusu v Maďarsku, ale o vozidla, jež byla přestavěná ze starších dieselových autobusů až v Polsku. Navzdory očekáváním ovšem kloubové trolejbusy Ikarus 280E příliš spolehlivé nebyly a v celém Polsku jich vzniklo jenom 13 (nejvíce jich provozovala právě Gdyně).

Trolejbusy Trollino 18 v přístavu v Gdyni. (foto: ZKM Gdynia)

S vyřazením posledního kloubového trolejbusu Ikarus 280E v roce 2001 zmizely kloubové trolejbusy nejen z Gdyně, ale z celého Polska. Teprve v roce 2014 byly vyrobeny první vozy Solaris Trollino 18 s elektrickou výzbrojí MEDCOM pro Lublin. Stejné město poté zařadilo loni do provozu také první článkové trolejbusy výrobce Ursus Bus. Gdyně se odhodlala pro nákup článkových vozů až loni. Ve výběrovém řízení uspěl se svou nabídkou Solaris Bus & Coach, který přitom za vozidla požadoval výrazně více, než byl původně dopravce ochoten za trolejbusy vynaložit. Nakonec ale na nabídku firmy z Bolechowa provozovatel kývl a do rozpočtu projektu přisypal další peníze.

Vyřazený trolejbus Ikarus 280E v Gdyni. Trolejbusy vznikaly na přelomu 80. a 90. let přestavbou straších autobusů Ikarus 280. (zdroj: Wikipedia.pl)

Solaris tak dodá do Gdyně celkem 16 kloubových vozů Trollino 18 (a k nim dalších 14 sólo vozů Trollino 12), z nichž první již začaly být dodávány. Dopravce první dva nové vozy představil tradičně v přístavu, kde vznikla také série propagačních fotografií. První cestující trolejbusy svezou již 5. 3. 2019 na linkách čísel 20 a 22. Poté se budou střídat také na dalších linkách, aby si mohli cestující v celém městě vyzkoušet nový produkt. Článkové trolejbusy jsou řešeny jako tzv. parciální. Vybaveny jsou bateriemi o kapacitě elektrické energie 87 kWh. Dodavatelem elektrické výzbroje je tradičně MEDCOM.

Libor Hinčica

 

Ještě jeden pohled na nové trolejbusy v přístavu. (foto: ZKM Gdynia)

Podobné články