Lublinský podnik Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie vypsal v dubnu 2019 dvě výběrová řízení na 5 a 10 parciálních kloubových trolejbusů o délce 17,50 až 18,75 m. První nové nízkopodlažní trolejbusy by měly do tohoto polského města dorazit za rok.
Nové vozy mají mít čtyři dvoukřídlé dveře, nabízet kapacitou alespoň 120 míst, z toho min. 40 k sezení, a být schopny ujet na baterie 10 km při zapnutém topení či klimatizaci a 14 km při vypnutém topení i klimatizaci. Minimální výkon asynchronního motoru má být 240 kW. Trolejbusy musí být opatřeny kromě klimatizace i dalšími standardními prvky moderní výbavy jako USB porty či kamerovým systémem.
Do obou tendrů je možné podávat nabídky do 30. května 2019. Dodávka pětice vozů má proběhnout do 4. května 2020, dodávka deseti vozidel do 1. dubna 2021. Cena má v hodnotících kritériích pouze 60% váhu, což je již v Lublinu u trolejbusových tendrů novodobá tradice.
Poslední nová vozidla obdržel Lublin přitom nedávno, v roce 2018 se jednalo o 15 ks kloubových vozů Ursus CS18LFT (jejich polský výrobce je momentálně v problémech, viz zde). Cena jednoho vozidla z tohoto tendru datovaného rokem 2017 přitom dosáhla v přepočtu pouhých 11,1 mil. Kč, přičemž konkurenční Solaris stáhl nabídku na 13,65 mil. Kč. Na příkladu Lublina se ukazuje, jaké divy dělá konkurence s cenou trolejbusů, jelikož v případě tendrů s jedním účastníkem je cena článkových vozidel daleko vyšší a nejednou přesahuje i částky odhadované dopravci. I možná proto si může Lublin v krátké době dovolit nakoupit další článkové vozy.
Text: Vít Hinčica