Včera, dne 17. 5. 2019, byla v plzeňské vozovně na Slovanech složena první z tramvají EVO2 z produkce Aliance TW Team. Celkem má Plzeň obdržet 9 těchto tramvají, dalších 7 si mohou navíc Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dokoupit ještě v rámci opce.
Výběrové řízení na dodávku nových tramvají bylo vypsáno v září 2017. Soutěž měla pouze jednoho účastníka, kterým byly za Alianci TW Team Krnovské opravny a strojírny. S nimi byla v listopadu 2017 podepsána smlouva. Po Liberci, kde od roku 2012 jezdí prototyp vozu EVO2, jde o první uplatnění těchto tramvají u zákazníka. Další tramvaje EVO2 by ale měly již brzy obohatit vozový park Mostu (a Litvínova) a Brna.
Oproti libereckému prototypu mají již plzeňské vozy upravený design, který byl poprvé použit v loňském roce na tramvajích pro Olomouc. Současně byly použity i nové podvozky, které mj. umožnily napřímit dříve lomenou uličku v interiéru. Tramvaje jsou oficiálně považovány za 100% nízkopodlažní, s ohledem na užití otočných podvozků s klasickou nápravou je ale většina sedadel v interiéru přístupná až po překonání podesty.
Délka vozidla EVO2 je 21 750 mm, oproti sólo verzi jsou dvoučlánkové tramvaje širší a mají 2 560 mm (u sólo varianty jde jen o 2 480 mm). Za jeden vůz dá Plzeň 32,75 mil. Kč (bez DPH). První vůz by měl nést ev. č. 369. V krátkém sledu by měly následovat další vozy (původní termín smlouvy uváděl dodání devíti vozů do 20 měsíců, což znamená, že všechny vozy by měly být v Plzni do konce července 2019). Opci je možné využit v průběhu let 2019–22. Nové tramvaje jsou určeny primárně pro obsluhu tramvajové linky číslo 1, na níž nehradí nejstarší plzeňské nízkopodlažní tramvaje Škoda 03T (Astra, resp. Škoda – Inekon LTM10.08), které by měly být vyřazeny.
Libor Hinčica