V červenci 2019 vyjela do kyjevských ulic s cestujícími poprvé v historii města tramvaj T6A5. Jednalo se o ex-pražské vozidlo ev. č. 8639, které do města dorazilo v létě 2017 a následně se podrobilo opravě a adaptaci na místní provoz u firmy KZET (Kyjivs’kyj zavod elektrotransportu; Київський завод електротранспорту). Ačkoli tento proces skončil za několik týdnů, vozidlo stálo odstavené v darnycké vozovně skoro rok a půl bez užitku. Teprve dne 8. července 2019 přišla změna, když se tramvaj konečně projela s cestujícími.
Nejedná se však o jedinou “té šest á pětku”, která do Kyjeva dorazila. V červnu roku 2018 dorazily do ukrajinského hlavního města také ex-pražské vozy ev. č. 8726 (nově 027), 8746 (060) a 8728 (309), které rovněž prošly procesem opravy a adaptace, ale zatím do provozu nezasáhly. Totéž platí i pro ex-pražský vůz ev. č. 8643 (317), jenž do Kyjeva dorazil v mrazivém únoru roku 2018. Naopak od 11. července 2019 začaly dělat místním cestujícím radost jiné dvě T6A5, a sice spolu spřažená ev. č. 315 (8691) a 316 (8665). Tyto tramvaje dorazily do Kyjeva spolu s ev. č. 317.
Proč tramvaje typu T6A5 stály tak dlouho ve vozovně, zůstává věrohodně nezodpovězeno. Po Charkově, Sofii a Bratislavě se každopádně jedná o čtvrtý zahraniční provoz, kde je možné na ex-pražské vozy T6A5 narazit. Třebaže je jejich počet zatím limitován na sedm kusů, bude se i tak jednat o patrný kvalitativní skok, neboť flotila kyjevských tramvají nepřestává stárnout a dodávky nových vozidel neběží optimálně. Ostatně včera si nedávno zvolený prezident Ukrajiny, Volodymyr Zelenskyj, vyslechl při své návštěvě Dnipra nářky od pracovníků podniku Južmaš, kde probíhá výroba částečně nízkopodlažních tramvají Tatra-Jug, na to, že Kyjev za desítku nových částečně nízkopodlažních tramvají typu K-1M6 neplatí, o čemž se následně zmínil i oficiální web prezidenta. Prezident proto volal primátorovi Kličkovi, aby situaci vyřešil.
Text: Vít Hinčica
Poděkování: Levis, tavalex2007, S. Jurčuk