Menu

Belkommunmaš dodal první dva kloubové parciální trolejbusy do Vitebsku

Snímek ze 7. ledna 2019. Vitebsk je prvním městem, které kloubový parciální trolejbus v zemi získalo. O tomto unikátu reportovala poctivě všechna místní média.
Snímek ze 7. ledna 2019. Vitebsk je prvním městem, které kloubový parciální trolejbus v zemi získalo. O tomto unikátu reportovala poctivě všechna místní média.
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 01. 2020 18:42
Redakce
1 minuta čtení

Belkommunmaš dodal na konci prosince 2019 do Vitebsku (viz loňskou reportáž zde) první 2 z celkem 3 objednaných kloubových trolejbusů. Tyto dva vozy jsou zcela nového podtypu AKSM-43300D (psáno také jako BKM-43300D), který vychází ze základní rodiny vozidel s číselným označením 433, do které spadají elektrobusy řady E433 i trolejbus řady AKSM-43303 (jeden ks zatím v Minsku, jedná se o tento předělaný elektrobus, který by měl být třetím pro Vitebsk) a trolejbus řady AKSM-43303A (jeden ks v ukrajinském Rovnu, s pomocným dieselovým motorem). Dané tři článkové trolejbusy jsou součástí zakázky na 13 parciálních vozů, z toho 10 sólo, kterou běloruský producent získal v posledním kvartálu roku 2019.

Snímek ze 7. ledna 2019. Vitebsk je prvním městem, které kloubový parciální trolejbus v zemi získalo. O tomto unikátu reportovala poctivě všechna místní média. Snímek z 9. ledna 2019. Snímek ze 7. ledna 2019. Tato dvojice dělala na Silvestra lidem příjemnou společnost. Zejména Děda Mráz si nemohl ovládání trolejbusu vynachválit. (foto: Teleradiokompanija Vitebsk)

Zatímco první dva dodané vozy jsou specifické svými neotřelými čelními světly, třetí, pokud se potvrdí, že přijde jako výše zmíněný přestavěný elektrobus (příchod se očekává již v těchto dnech), na sobě na první pohled takto výrazný prvek nenese, byť je pravdou, že celá rodina vozů nesoucí označení 433 se od ostatní soudobé, spíše “hranaté”, produkce Belkommunmaše tak jako tak designově jasně odlišuje. Článkové vozy jsou uzpůsobeny pro autonomní jízdu až 20 km a místní dopravní podnik si je objednal proto, aby uspokojil rostoucí poptávku z nově budovaného, zatím nezatrolejovaného sídliště Bilevo umístěného na východě města. O podobě krátkých vozů informace prozatím informace sděleny nebyly. Stejně tak nebyla zveřejněna cena kontraktu, ani další detaily.

Příchod prvního trolejbusu se odehrál 27. 12. 2019 (získal ev. č. 221) a dne 29. 12. 2019 přibyl další (získal ev. č. 222). Právě s druhým vozem proběhla dne 31. 12. 2019 prezentace spjatá s jízdami, přičemž za volantem seděl Děda Mráz (řidič s 25letou praxí Sergej Marčuk) a u něj stála jeho (byť poněkud již starší, než by asi mělo odpovídat realitě) vnučka Sněguročka. S vozy byly na počátku ledna 2020 zahájeny zkoušky, nejprve na lince č. 4.

Dva snímky z 27. prosince 2019 ukazují interiér vozu. Do kloubového vozu by se mělo bez problému vměstnat 170 cestujících. Vůz AKSM-43303 coby bývalý elektrobus, který se svého času promenádoval po některých ruských městech. Belkommunmaš by elektrobusy rád dodával do Moskvy (dohoda o spolupráci Moskvy a Minsku v různých oblastech byla podepsána na konci prosince 2019), kde nadále pokračuje likvidace trolejbusů, v současnosti však už, jak se dalo čekat, s pomocí autobusů.

Text: Vít Hinčica

Poděkování: Jeka from Vitebsk

Neoznačené foto: Jeka from Vitebsk

Podobné články