První ze 70 loni objednaných parciálních trolejbusů typu МАZ-203Т dorazil minulý týden do Minsku а vzápětí vyjel na zkoušky. Od 27. ledna 2020 začne být trolejbus provozován s cestujícími na plně zatrolejované lince 44.
Na linku č. 44 by mělo zamířit celkem 18 “parciálů”. V trase linky 44 vedené od konečné DS Zapad-Z do centra města jsou časté zácpy a dle dopravce bude možné díky schopnosti autonomní jízdy tyto zácpy parciálními trolejbusy objíždět. Kudy přesně by trolejbusy s bateriemi mohly zácpy objíždět, když má linka č. 44 trasu s přesně danými zastávkami, uvedeno nebylo, zřejmě se ale bude jednat jen o možnost přejíždět plynuleji mezi jednotlivými jízdními pruhy či vyhnout se některým křížením či vyhýbkám zastaralé konstrukce, které provoz trolejbusů zpomalují.
Nákup parciálních trolejbusů by měl ovšem především znamenat rozšíření trolejbusové dopravy do míst, kam ještě trolejbusy nejezdí. Uveďme dále, že nákup 70 vozů od výrobce MAZ představuje menší narušení monopolu, který ve městě drží vozy od výrobce Belkommunmaš (762 ze 764 minských trolejbusů je totiž od Belkommunmaše).
Provozovatel trolejbusů, společnost Minsktrans (provozuje autobusy, trolejbusy a tramvaje, nikoli však místní síť metra skládající se ze dvou linek), zažil loni úspěšný rok, jeho vozidly se totiž svezlo 490 milionů cestujících, což je 34 milionů lidí více než v roce 2018. Minsktrans nadále plánuje obnovovat vozový park, do konce roku 2020 má do Minsku přijít celkem 220 trolejbusů a 375 autobusů a do roku 2022 jich bude celkem 810, respektive 890. Letos ještě navíc pořídí 10 tříčlánkových tramvají. Připomeňme, že město rezignovalo na další nákup elektrobusů: zkušenosti s jejich provozem nebyly tak pozitivní, jak se očekávalo, a tak město nákupy elektrobusů nakonec ve svých investičních plánech na nejbližší léta zcela vyškrtlo.
Text: Vít Hinčica