Menu

Trolejbus Ekova Electron 12T vyrazil do ulic Plzně

Trolejbus obdržel v Plzni ev. č. 990. Nasazován je na testovací linku číslo 19. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Trolejbus obdržel v Plzni ev. č. 990. Nasazován je na testovací linku číslo 19. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 04. 2020 18:08
Redakce
3 minuty čtení

Prototypový trolejbus Ekova Electron 12T se po úspěšném odzkoušení v Praze, kde byl vůz nasazen na linku číslo 58 od září 2019 do března 2020, vydal na pokračování svého testovacího turné do Plzně. Zde poprvé vyjel dne 14. 4. 2020 na dočasně zřízenou linku číslo 19.

Trolejbus obdržel v Plzni ev. č. 990. Nasazován je na testovací linku číslo 19. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

Provoz na lince číslo 19 byl zahájen dne 2. 12. 2019, přičemž jde o speciálně zřízenou testovací linku, podobně jako v případě linky číslo 58 v Praze. Zatímco pražská „osmapadesátka“ měla prokázat vhodnost technologie trolejbusů pro potřeby hlavního města, plzeňská „devatenáctka“ má ověřit možnosti nasazení trolejbusů na autobusovou linku číslo 35. Ta je ve většině své trasy vedena mimo trolejové vedení, a to v relaci CAN Husova – Křimice (s cca polovinou spojů vedenou do Malesic). Možného nasazení parciálních trolejbusů (tedy trolejbusů s trakčními bateriemi) by tak bylo možné dosáhnout jen tehdy, pokud by spoje linky pokračovaly dále pod trolejovým vedením. Z konečné CAN Husova se jako vhodný adept nabízela trolejbusová linka číslo 11 vedená k Ústřednímu hřbitovu (obě linky mají společný souběh v úseku CAN Husova – Hlavní nádraží). Právě spojením tras linek 11 a 35 tak byla testovací linka číslo 19 vytvořena.

Její spoje jsou vedeny jako vložené, takže k žádnému omezení linek 11 a 35 nedošlo a v případě výpadku parciálního trolejbusu nehrozí (ke kterému ale zatím nedošlo), že by cestující čekali marně na svůj spoj. Trolejbus je navíc na linku v rámci testování nasazen vždy pouze 1 a jezdí v nepravidelném intervalu. Od prosince zde byly testovány plzeňské vozy Škoda 26 Tr s karoserií Solarisu, dne 10. 1. 2020 se poté na lince objevil zkušebně také kloubový trolejbus Škoda 27 Tr (rovněž s karoserií Solarisu). Po prvních zkušenostech v prosinci byl v lednu 2020 mírně jízdní řád upraven, aby byly prodlouženy časy na nabíjení z důvodu krátkého času pro nabíjení u prvních ranních spojů při namrzlém trolejovém vedení. I tak však v případě plzeňské linky číslo 19 klasická poučka poměru 2:1 jízdy pod trolejí k jízdě na baterie neplatí.

Trasa linky číslo 19 je spojením autobusové linky číslo 35 a trolejbusové linky číslo 11. (zdroj: PMDP)

Linka totiž denně najede 131,4 km na baterie a pouze 98,4 km pod trolejí, takže na baterie jede trolejbus 57,8 % výkonu a pod trolejí 42,8 %. Klíčový parametr ale není kilometrický údaj, ale především čas potřebný k nabití jízdou (či stáním) pod trolejí, což ostatně ukazuje i pražský model. V plzeňském případě během 15hodinové směny jede či stojí trolejbus pod trolejí cca 10 hodin výkonu, zatímco na baterii jede pouze cca 5 hodin. A zde se již dostáváme k onomu zlatému pravidlu poměru 2:1 pro parciální trolejbusy.

Plzeň proklamovala zájem zapůjčit si trolejbus Ekova Electron 12T již od loňského podzimu. Poněkud dlouhý administrativní proces s odsouhlasením smlouvy o zápůjčce vozidla umožnil prodloužit vystoupení vozidla v Praze, následně bylo předání trolejbusu od DP hl. m. Prahy zpět majiteli vozidla (Ekově Electric) prodlouženo v důsledku řádění čínského viru. K předání tak došlo až dne 2. 4. 2020, následně proběhl dne 6. 4. 2020 transport vozidla do Plzně. Po doplnění plzeňských evidenčních čísel (vůz nese ev. č. 990), aktualizaci informačního systému a doplnění odbavovacího systému byl trolejbus odzkoušen v ulicích Plzně bez cestujících a dne 14. 4. 2020 poprvé vyrazil do provozu s pasažéry.

Pohled zezadu na ekovácký trolejbus v Plzni. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

Stalo se tak na den přesně po 17 letech, kdy se v Plzni naposledy objevil zkušební trolejbus vybavený jinou elektrickou výzbrojí, než tou pocházející z plzeňských Doudlevců, pomineme-li tedy oslavy trolejbusů v Plzni před 4 lety, kdy se Plzní proháněla historická pražská Tatra 400 (s výzbrojí ČKD).

Před 17 lety, dne 14. 4. 2003, byl v Plzni představen trolejbus Solaris Trollino 12 AC ev. č. 3701 z Ostravy, který ale v Plzni pobyl pouze jediný den. Tento vůz byl tehdy vybaven elektrickou výzbrojí TV Europulse z produkce společnosti Cegelec. Výzbrojí identického výrobce disponuje nyní i trolejbus Ekova Electron 12T, avšak v provedení se střešním kontejnerem Integra řady 1500, což je poslední vývojová řada trolejbusových výzbrojí pražského Cegelecu použitá prototypově právě na prvním trolejbusu z Ekovy Electric. Vůz Ekova Electron 12T bude v Plzni zkoušen minimálně po dobu jednoho měsíce. Na základě dohody mezi dopravcem a výrobcem ale nelze vyloučit ani prodloužení testování.

Zatímco v Praze byl trolejbus po většinu času jediným vozem svého typu, v Plzni si na nedostatek společnosti v podobě jiných trolejbusů vůz stěžovat nemůže. Trolejbusová doprava má ve městě své pevné místo už od roku 1941. Flotilu vozového parku tvořily vždy výhradně trolejbusy značky Škoda, kterých se v ulicích během let prostřídalo více než 500. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

Doplňme, že Ekova Electric vyrobila doposud jediný vlastní trolejbus Electron 12T, jehož výroba byla zahájena již v roce 2016 a dokončena o rok později. Následně proběhly v roce 2018 a počátkem roku 2019 zkoušky v Ostravě a po dlouhém odstavení u výrobce započaly další zkoušky až v září 2019 v Praze. Výrobce se doposud se svým novým trolejbusem aktivně zúčastnil jediného tendru na nová vozidla, a to v Ostravě v roce 2017, kde však byla nabídka pro písařskou chybu vyloučena a výrobce se proti rozhodnutí mateřské společnosti nijak nebránil. Další tendr na nové trolejbusy pro ostravský DP vypsaný v loňském roce byl napsán tak, že se Ekova nemohla účastnit. Přestože je zřejmé, že se společnost snažila dosáhnout formou doplňujících dotazů změny zadávací dokumentace (požadován byl jeden kus dodaného trolejbusu, zatímco Ekova disponovala v dané době sice jedním trolejbusem vyrobeným, otestován a schváleným, avšak nepředaným žádnému zákazníkovi), DP Ostrava změnu zadávací dokumentace neumožnil.      

Libor Hinčica

Podobné články