Menu

Stavba nadzemního trolejbusového BRT koridoru v Ciudad de México začíná. Článkové trolejbusy dodá Yutong

Vizualizace. (foto: Gobierno de la CDMX)
Vizualizace. (foto: Gobierno de la CDMX)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
13. 05. 2020 07:46
Redakce
2 minuty čtení

Mexická radnice včera, tj. 12. 5. 2020, oznámila, že zakázku na výstavbu více než 7km trolejbusového BRT koridoru, který je řešen jako nadúrovňový, zadala napřímo podniku Impulsora de Desarrollo Integral SA de CV (zkr. IDINSA). Stalo se tak poté, co v předtím vypsaném výběrovém řízení nebyl vybrán dodavatel, jelikož všichni zájemci, kteří předložili nabídku, podmínky řízení plně nesplnili. Posléze přímo vybraný podnik (řízení předtím se účastnil) si řekl o 2,390 mld. MXN, což je cca 2,5 mld. Kč. Od 15. května 2020, kdy stavba začne, má IDINSA 10 měsíců na to, aby dokončila celé nadzemní těleso dráhy. V červnu 2020 má ještě dojít k vypsání výběrového řízení na realizátora elektromechanické části stavby. Očekáváná hodnota této zakázky přesáhne v přepočtu více než 900 mil. Kč a doba její realizace bude činit rovněž 10 měsíců. Je tedy jasné, že se původní termín otevření celého koridoru stanovený na počátek roku 2021 nepodaří stihnout, na druhou stranu realizovat takto složitý projekt od počáteční myšlenky až do přestřihnutí slavnostní pásky i za pouhé dva roky by bylo možné považovat za nevídané tempo.

Vizualizace. (foto: Gobierno de la CDMX)

Výběrové řízení na nové trolejbusy zná vítěze

Spolu s tím mexická radnice oznámila i vítěze mezinárodního výběrového řízení na dodávku 50 nových článkových trolejbusů, které budou využívány především na tomto koridoru. Stal se jím opět Yutong. Nutno říci, že zakázka nebyla fakticky dostatečně otevřená, byť to tak radnice, opírající se o podporu jednoho z útvarů OSN, prohlašovala. Radnice totiž stanovila na přípravu nabídky jen jeden měsíc, přičemž v době současné krize požadovala, aby se zájemci, kteří by chtěli předložit nabídku, povinně dostavili na prohlídku areálu dopravce jen pár dní po vypsání výběrového řízení, ačkoli z řady států už tou dobou byla cesta do Mexika, které samotné zůstalo bez cestovních restrikcí, značně ztížena, ne-li zcela vyloučena. Navíc zadávací řízení stanovovalo několik dalších podmínek, které vyhovovaly těm subjektům, jež už na mexickém trhu etablovány jsou, a pro nové zájemce ze zahraničí bylo jejich splnění v krátké době velmi obtížné. V místních médiích se objevila informace, že se soutěže účastnilo 8 společností, nebylo ovšem upřesněno, jestli samostatně, nebo zda některé z nich neúčinkovaly v konsorciích, anebo zda se jednalo jen o společnosti, které si vyzvedly oproti platbě plnou zadávací dokumentaci či jen zaslaly nějaké dotazy, avšak do soutěže se nakonec nepřihlásily. Každopádně jedním z kvalifikačních požadavků bylo mj. vykázat alespoň dvě mezinárodní zakázky v posledních pěti letech, což nyní splňuje světově jen naprosté minimum výrobců trolejbusů, a navíc kloubové trolejbusy, které byly předmětem řízení, jsou také doménou jen velmi omezeného počtu výrobců. Číslo osm tedy působí jako naprostá fata morgána. Tak jako tak byl ale za vítěze prohlášen čínský výrobce, který už má v Mexiku zastoupení a který již loni dodal 63 krátkých vozů. Radnice o něm prohlásila, že přinesl po ekonomické i technické stránce nejlepší nabídku. Hodnota každého “kloubáku” činí 13,6 mil MXN, což je v přepočtu více než 14,2 mil. Kč.

Text: Vít Hinčica

Podobné články