Na přelomu let 2019 a 2020 tři vysoutěžené zakázky na celkem 142 trolejbusů pro Petrohrad už několik měsíců generují konkrétní výstupy. Jak v Bělorusku na závodě Belkommunmaše, tak v Rusku v Engelsu v areálu PK “Transportnyje Sistěmy” а ve Vologdě na závodě Trans-Al’fy probíhá intenzivní výroba nových vozů, které si petrohradský Gorelektrotrans pořizuje na leasing. V Rusku jsou vyráběny krátké klasické a krátké parciální trolejbusy (87 a 35) a v Bělorusku dlouhé trolejbusy (20 ks) (viz zde). Kvůli aktuální krizové situaci se dodávky, které už tak měly šibeniční termíny (viz zde), mírně zbrzdily, avšak samotná výroba trolejbusů probíhala téměř bez přerušení, a i proto by už mělo být před prázdninami všech 142 vozů “na značkách”.
Vitovt Max II
Ve spolupráci s běloruským portálem onliner.by nejprve reprodukujeme snímky nových “kloubáků”, jež byly označeny jako typ 433030 Vitovt Max II. Ten je velmi podobný třem trolejbusům, které získal nedávno běloruský Vitebsk (viz zde; doplňme, že třetí vůz, který do Vitebsku zavítal v dubnu 2020, nakonec opravdu vznikl přestavbou elektrobusu, jak se předpokládalo), a odlišuje se zejména informačními a elektronickými zařízeními, které si vyžádal petrohradský zákazník. První hotové trolejbusy momentálně procházejí zkušební fází na síti v Minsku.
Admiral 6281
V areálu závodu Trolzy, kde se zabydlela PK “Transportnyje Sistěmy” prostřednictvím svého v září 2019 zřízeného odštěpného závodu Engel’sskij zavod električeskogo transporta, už opět panuje čilý ruch a hala se plní novými trolejbusy. Samotná Trolza v úterý 19. května 2020 prohrála v Moskvě další arbitráž se Státní dopravní leasingovou společností (GTLK), avšak namísto 441,6 milionů rublů (cca 154 mil. Kč) musí uhradit jen 26 milionů rublů (cca 9 mil. Kč). GTLK si na Trolze vylámala předtím zuby už třikrát, přitom Trolza všechny tři arbitráže s GTLK prohrála. Při jedné arbitráži sice GTLK požadovala 309 mil. rublů, avšak přiznáno jí bylo 295 mil. rublů. Spor se dočkal odvolání, které skončilo pro Trolzu úspěšně. Další abritráž na 763 milionů rublů (cca 267 mil. Kč) vyvolaná GTLK skončila pro GTLK naprostým fiaskem, neboť byl žalující straně přiznán nárok na pouhé 3 miliony rublů (cca 1 mil. Kč). Z třetí arbitráže na 296,1 mil. rublů odešla Trolza nejhůře, když GTLK musí odškodnit částkou 115,5 milionů rublů (cca 40,2 mil. Kč). Spory se týkaly především neschopnosti Trolzy dodat státním leasingem profinancované trolejbusy včas, nicméně arbitráže vždy došly k tomu, že škody způsobené jednáním Trolzy nemohly být tak vysoké, jak GTLK uváděla. Jak jsme již psali, vyvoláno bylo i několik dalších právních sporů, avšak požadované částky byly obvykle v řádech desítek milionů rublů a některé z těchto sporů se podařilo uhasit ještě předtím, než o nich začaly rozhodovat příslušné soudy a arbitráže. Situace Trolzy ovšem nadále zůstává velmi špatná a v tomto roce jsou její příjmy dle všeho založené jen na pronájmu prostor podniku PK “Transportnyje Sistěmy”. Dne 26. 5. 2020 má saratovský soud rozhodnout o bankrotu Trolzy, kterého se dosud nepodařilo nikomu docílit.
Každopádně nyní už se zdá, že Trolza nikoho moc netrápí, neboť kontinuita engelské trolejbusové tradice byla přes všechny problémy Trolzy zachována a existují reálné šance, že se výroba PK “TS” v tomto přivolžském městě bude rozvíjet i v dalších letech. Momentálně PK “TS” pracují na dodávce 87 klasických trolejbusů pro Petrohrad. Tuto zakázku dala Sberbank Lizing právě moskevskému podniku, který už dne 20. 2. 2020 uspořádal pro novináře v Engelsu slavnostní prezentaci vozidla typu Admiral 6281, jež bylo oproti prototypu inovováno. Prvních pět trolejbusů v polovině května prošlo celým procesem zkoušek a po odladění začaly být nakládány na trajlery, z nichž se první rozjely na západ Ruska 21. 5. 2020. Níže publikujeme aktuální snímky ze dní 19. a 22. 5. 2020.
“Parciály” od Trans-Al’fy
Sberbank Lizing se rozhodl další vyhranou zakázku na 35 parciálních trolejbusů zadat oproti očekáváním nikoli PK “TS”, ale vologdské Trans-Al’fě. Ta na výrobě vozů typu Avangard 5298 momentálně také pracuje, zatím se ovšem nepochlubila žádnými snímky.
Text: Vít Hinčica
Neoznačené foto: PK “Transportnyje Sistěmy”
Poděkování: onliner.by (Alexandr Ružečka, Nikolaj Kozlovič), PK «Transportnyje Sistěmy», KreativProjekt a IA «Region 64»