Menu

11 Crosswayů pro armádu dodá TEZAS

Autobus s obchodním jménem Crossway je patrně nejúspěšnějším autobusem v historii Iveca. Jeho výroba už kromě vysokomýtského závodu probíhá také v Turecku. (foto: Iveco Bus)
Autobus s obchodním jménem Crossway je patrně nejúspěšnějším autobusem v historii Iveca. Jeho výroba už kromě vysokomýtského závodu probíhá také v Turecku. (foto: Iveco Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 02. 2023 15:43
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Ministerstvo obrany ČR uzavřelo první část výběrového řízení na dodávku nových autobusů pro potřeby vojska. Výběrové řízení vypsané v listopadu loňského roku bylo rozděleno na část A, jež zahrnovala dodání 11 meziměstských autobusů, a část B, která počítala s dodáním 6 dálkových vozů. Zatímco první část se už podařilo uzavřít, v té druhé běží momentálně ještě odvolací lhůty, což bylo dáno pozdějším uzavřením této části tendru v důsledku posunu termínu po doplňujících dotazech účastníků.

Armáda ČR využívá autobusy nejčastěji pro přesun vojska na cvičení či přesuny mezi útvary. Právě pro tyto úkoly se rozhodlo ministerstvo obrany v rámci pravidelné obnovy vozového parku objednat 11 nových autobusů délky 12 m. Vítězem soutěže se stala společnost TEZAS servis a. s. z Prahy, která je dealerem autobusů značky Iveco Bus a která je dlouhodobě úspěšná při získávání státních zakázek na nové autobusy (vzpomenout můžeme například autobusy pro hasičské sbory, hradní stráž, ministerstvo vnitra či vězeňské autobusy pro ministerstvo spravedlnosti). U ministerstva obrany nyní uspěla s modelem Iveco Crossway LINE o délce 12 m.

Charakteristickým znakem autobusů poptávanými ze strany ministerstev pro zvláštní provozní určení bývá jejich neobvyklá výbava, ať již jde o silnější motory, netradiční uspořádání interiérů, vybavení majáky atp. V tomto směru je ovšem aktuální zakázka na 11 autobusů poněkud nezajímavá. Vzhledem k zamýšlenému využití nebudou mít autobusy žádnou speciální výbavu a půjde o čistě bíle lakované vozy s kapacitou 45 míst k sezení 25 k stání vybavené motorem Iveco Tector o výkonu 235 kW s manuální šestistupňovou převodovkou.

Garantovaná životnost vozidel je 15 let, samotná záruka ovšem činí jen 24 měsíců (případně do najetí 100 000 km, podle toho, co nastane dříve). Za jeden vůz zaplatí ministerstvo „baťovských“ 3,999 mil. Kč (bez DPH), celkem tedy 43 989 000 Kč. Na splnění kontraktu má dodavatel 10 měsíců, předpokládá se však, že se podaří zakázku realizovat dříve. Všechna vozidla budou předána ve vojenském zařízení ve Štěpánově na Olomoucku, který je za přejímání kolových vozidel pro armádu zodpovědný. Konkrétní redistribuce mezi jednotlivé útvary prozatím nebyla stanovena.   

Podobné články