Dopravce Hamburger Hochbahn AG převzal do provozu již svůj stojedenáctý elektrobus eCitaro z produkce Mercedesu. Na pokoření symbolické hranice sta vozidel jedné značky bylo zapotřebí necelých čtyř let. Hamburk byl v prosinci 2018 vůbec prvních provozovatelem, který nové elektrobusy s trojcípou hvězdou ve znaku do provozu nasadil. Tehdy se ještě nejednalo o sériově vyráběná vozidla, ale autobusy z předsériové produkce, které byly mj. dlouhodobě sledovány výrobcem v provozu a zkušenosti z nich měly být implementovány do následně rozběhnuté ostré výroby.
V současné době bychom v Hamburku napočítali celkem 83 sólo vozů eCitaro a 28 elektrobusů eCitaro G, tedy v článkové verzi. Dalších 73 (z toho pět článkových) by mělo dorazit v průběhu let 2022 a 2023. Mělo by jít dle vyjádření výrobce o první eCitara vybavená novými bateriemi, pro něž používá Mercedes-Benz (potažmo EvoBus) označení NMC3. Ty by měly slibovat delší dojezd díky vyšší kapacitě akumulované energie.
S logy Hamburger Hochbahn ovšem nejezdí po ulicích známého labského přístavu jen eCitara. Flotila elektrobusů je poněkud pestřejší, byť v ní stříbrná hvězda jasně dominuje. Ještě před dodáním prvních dvou eCitar ev. č. 1871 a 1872 v prosinci 2018 už měl Hamburg k dispozici dva článkové elektrobusy s vodíkovým prodlužovačem dojezdu z produkce Solarisu (z r. 2014) a k nim trojici 12m vozů Urbino 12 electric (z r. 2016). Další dva vozy Urbino 12 electric následovaly jen krátce po zařazení prvních dvou eCitar, takže na konci roku 2018 měl dopravce Hamburger Hochbahn k dispozici dohromady 9 elektrobusů.
Od května do září 2019 bylo do provozu uvedeno dalších 18 eCitar (již ze sériové produkce), které doplnilo 8 elektrických Urbin, čímž stoupl počet elektrických autobusů na 35 kusů. V roce 2020 bylo dokoupeno deset vozidel, z toho 5 vozů Urbino 12 electric, 3 vozy eCitaro a 2 elektrobusy MAN Lion’s City 12E, jež byly podobně jako eCitara o dva roky dříve pořízeny za účelem dlouhodobého testování, přičemž jde dosud o jediné elektrické „lvíčky“ ve flotily Hamburger Hochbahn. Poslední prosincový den roku 2020 se každopádně výčet elektrobusů zastavil na čísle 45.
Přelomovým se pak stal loňský rok, kdy bylo od června do listopadu zařazeno do provozu 46 sólo vozů eCitaro, 10 článkových elektrobusů eCitaro G, jedno Urbino 12 electric a jedno Urbino 18 electric. Na konci roku 2021 se tím počet elektrobusů přehoupl přes sto kusů, přesněji činil 103 vozidel, z toho 79 připadalo na eCitara (G). Od února 2022 byly zahájeny dodávky dalších eCitar, kdy přibylo 18 článkových a 14 sólo vozů. V součtu tak má Hamburger Hochbahn na začátku srpna 2022 k dispozici už 111 eCitar a 135 elektrobusů celkem. Očekává se, že na konci letošního roku bude ve městě dohromady 160 elektrobusů. Jejich nákup probíhá formou využívání opcí z obřího kontraktu uzavřeného v roce 2020 na dodání až 530 elektrobusů v letech 2021 až 2025, přičemž dopravce může libovolně nakupovat elektrobusy od Mercedesu (EvoBusu), MANu, anebo Solarisu.
Obrovské nákupy se odehrávají díky štědré podpoře centrální i lokální vlády. V dubnu 2022 obdrželo město prostředky na nákup dalších 472 elektrobusů a 700 nabíječek. Hamburger Hochbahn obdrží podporu 97,3 mil. € (téměř 2,4 mld. Kč) na pořízení 194 sólo vozů, 90 kloubových elektrobusů a pěti vodíkových autobusů, dalších 59,7 mil. € (cca 1,4 mld. Kč) je určeno pro druhého místního autobusového dopravce, společnost Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH; ta má pořídit 117 standardních elektrobusů, 57 článkových a 9 midibusů).
Doplňme, že Hamburger Hochbahn má v současné době k dispozici okolo 1 100 vozidel, takže 135 elektrobusů tvoří více než desetinu flotily. Cílem je mít provoz MHD plně elektrický do roku 2030.