Na konci roku 2023 uspěl španělsko-polský Solaris Bus & Coach ve výběrovém řízení na dodávku 112 článkových trolejbusů pro italský Janov (Genova), který začal s budováním trojice trolejbusových linek na bázi rychlého dopravního systému BRT (Bus Rapid Transit), čímž dojde k významnému posílení role tohoto druhu dopravy ve městě, v němž je dnes v provozu pouze 17 trolejbusů standardní délky z produkce belgického Van Hoolu z let 2007 a 2008.
Jeden trolejbus má Solaris, jenž byl jediným účastníkem výběrového řízení, dodat za částku vycházejí v přepočtu na cca 21,33 mil. Kč bez DPH. Oproti odhadované hodnotě zakázky srazil výrobce cenu o celých 100 € (cca 2 450 Kč) na jeden vůz.
Dne 18. 1. 2023 bylo oznámeno, že elektrickou výzbroj do trolejbusů dodá Škoda Electric, a to včetně souvisejících komponentů (poloautomatických sběračů, trakčních baterií o kapacitě elektrické energie 81 kWh atp.). Česká společnost tak zajistí i finální montáž vozidel v Plzni, kde se budou trolejbusy testovat, zároveň bude Škodovka zajišťovat servis elektrické části přímo u provozovatele.
Pro Solaris a Škodovku půjde o první spolupráci na italském trhu. V minulosti zde český výrobce kooperoval s výrobci BredaMenarinibus a Iveco Bus. S druhým jmenovaným ovšem spolupráce neměla dlouhého trvání a po porážce v tendru na nové trolejbusy pro Milán spolu tandem Iveco + Škoda realizoval (pomineme-li jednokusový kontrakt pro Zlín) jen dodávku sedmi vozů pro francouzské Limoges.
Solaris je oproti tomu na italském trhu velmi dobře etablovaný. V posledních letech zde dlouhodobě spolupracoval s Kiepe Electric, nyní si však vybral pro realizaci kontraktu Škodovku, která se snaží na italském trhu posilovat (na podzim 2022 zde založila i vlastní dceřinou společnost). Kooperace mezi Solarisem a Škodou je dlouhodobou, a především oboustranně výhodnou záležitostí. Je postavena na jakési trolejbusové obdobě paktu Molotov-Ribbentrop, který v tomto případě zajišťuje křehkou rovnováhu na trhu, kdy platí dohody o rozdělení vybraných teritorií a společnosti proti sobě až na čestné výjimky na trhu vůbec nevystupují, čímž je vzhledem k velikosti trhu zajištěna v řadě tendrů účast jen jediného subjektu, což se pozitivně propisuje v hospodářských výsledcích obou společností.
Ačkoli nový BRT trolejbusový systém v italském Janově má být uveden do provozu až na konci roku 2025, dodávky trolejbusů z Plzně na Apeninský poloostrov by měly být zahájeny již v září 2024 a kontinuálně pokračovat do roku konce roku příštího.